lördag, augusti 05, 2006

Exodus

...movement of Jah people. Genesis har jag avhandlat...och nu Exodus. Första o andra mosebok på latin...för den som vill veta eller bli påmind...men ändå så har Genesis och Exodus inte många gemensamma nämnare.

Reaggae visste jag inte alls vad det var innan sommaren -80. Prof Coma (som då bara kallades Coma) o jag var på tågluff. Mycket konstig resa. Rutt: Uddevalla-Fredrikshavn - Hamburg - Heidelberg - München - Paris! i tre timmar - Marseille - Ventimiglia (se vidare Arkitektens mage) där Brian Dennehy inpasserar i Italien och filmen tar sin början...nåväl.. - Milano - Brindisi - Corfu...mummel...mummel...mummel - Brindisi - Milano - Basel - Hamburg...och hem igen.

Alltnog - på Corfu träffade vi en tandläkarstudent från Sthlm. Han gillade jazztobak och Bob Marley...vi blev inskolade på musiken ialla fall. Sedan dess är jag hookad...men bara på sommaren. Det funkar illa med baktakt och lusekofta på ngt vis. Isdubb against rub-a-dub...ja, just det.


Exodus - Bob Marley & Wailers

"Exodus" är det album som är mig kärast jämte Live-dubblen "Babylon by Bus". Här kan du btw se "Jamming" från Babylon by Bus Något år senare hittade jag Black Uhuru och deras fosfor-reagge "Sinsemilla" är ett bräckaralbum som fortfarande får mig att tryckas bakåt i soffan. Kraften är förödande


Fosfor-reagge

Sedan är jag oxå reagge-taliban och menar att grupper som UB40 INTE spelar reagge. Lika lite som Metallica spelar gospels...


Nästa skivminne hamnar på nivån oljeblandad bensin och handlar om min knepiga vurm för....ehhh...sydstatsrock.

Idag löper jag EM-loppet och ser skyndsamt till att avlägsna mig från stadens centrala delar innan RÄKFROSSAN startar på avenyn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine