lördag, augusti 22, 2009

Ursäkter eller vem fan bryr sig

drinkin' fancy tonight!Image by blackholeSleep via Flickr

Igår var jag på en Latte-After Work. Det blir ju så numera. Malt & humle i kombination mer en förlösande buffé av oliver, och korvar med konstiga namn har ersatts av något annat.

Vi var ett mycket litet gäng. Två stycken - som satt på en uteservering och pratade om hur det var förr. Och vad vi mött under vår väg mot nyktrare vanor och livsmönster.

Något vi båda erfarit var att vi mycket snabbt kan se vem eller vilka på en "riktig" AW som har en missriktad bekymran.

Dom som undrar: - Jaha...och varför dricker inte du?

Känner du igen dig - rannsaka ditt eget drickande. Den som frågar så - lite väl ifrågasättande - vill ofta inte ha tråkiga vittnen. Vi kom underfund med att vi båda varit såna frågare då det begav sig.

Ett annat problem vi numera möter är hur vi tacklar den där frågan - om varför vi inte dricker alkohol.

Detta är också något som gör att många som överväger ta tag i sitt problem har ett rött skynke framför sig; Hur skall det gå att sluta? Vad skall jag säga om någon frågar?

Några tips:


- Idag har jag bestämt mig för att vara nykter

- Jag dricker inte alkohol för närvarande

Dom här två första är särskilt användbara i ett övervägande eller nynyktert skede. Det kan vara klokt att tala i dagstermer. Då behöver du inte heller ta skammen kring ett eventuellt återfall i spriten på samma sätt.
När du uppnåt något sorts simborgarmärke i nykterhet ökar möjligheterna till variation.

- Jag gör för närvarande ett uppehåll

- Jag spelar i en annan division

- Jag tål det inte

- Jag är allergisk

- Jag har upptäckt att alkohol och jag inte passar ihop

- Min livskvot har uppnåtts

Min erfarenhet är ändå att ytterst få bryr sig eller är intresserade utifall jag dricker en öl eller inte. Jätteoitresserade. Vi bygger lätt grandiosa fantasier kring vår persons betydelse och tror att en hel restaurang iakttar våra glas och vad som är i dom. Så är det inte.

Reblog this post [with Zemanta]

10 kommentarer:

  1. Men är det verkligen så? Min uppfattning, som normaldrickare tillsammans med icke-drickare är att vi alltid ska hålla på med det där tröttsamma "förklara-nu-varför-du-inte-kan-ta-en-öl-och-va-som-en-mänska". Fast på en uteservering eller liknande är det kanske inte så många utomstående som bryr sig om man dricker kaffe eller hinkar vin?

    Och precis tvärtom när det gäller rökare, då är det plötsligt vi rökare som ska förklara varför vi håller på med denna äckliga och osunda vana.

    Konstigt!

    SvaraRadera
  2. @ - dht - Jepp!
    Det är min bergfasta övertygelse. Den som ängsligt och ständigt/ofta ifrågasätter när andra avstår från alkohol kanske skall rannsaka sitt eget drickande.

    Det kan iofs vara en annan sak - en vän i umgängeskretsen som tidigare saftat duktigt är helt plötsigt torr. Då inställer sig frågan; Vad har hänt?

    Mellan rökning och alkohol är det en viss skillnad. Att vara beroende av nikotin - och fortsätta odla den lasten är en sak.

    Att vara beroende av alkohol, men att avstå ser jag som något annat.

    SvaraRadera
  3. Ja det är helt olika saker, drickande och rökning, men ifrågasättandet av icke-drickandet och rökandet är ju lite märkligt.

    Eller jag vet inte...intressant är det iallafall, intressant och konstigt.

    SvaraRadera
  4. Om vi visste hur lite folk tänker på oss eller bryr sig skulle vi sluta att oroa oss på direkten.

    Jag tycker inte om öl eller vin, jag dricker - ibland, när jag vill bli lite berusad, men det är inget måste och det händer kanske två gånger per år om ens det?

    Jag upptäckte ganska snart att en fest är en lyckad fest - om man är tillsammans med trevliga människor. Och om de är i grunden trevliga eller inte avgörs inte av alkohol.

    SvaraRadera
  5. @ Josephine - en sund inställning.Trevligheten sitter inte i en flaska. Det är när den gör det som det blir konstigt till slut. I know

    SvaraRadera
  6. Att som tjej tacka nej till en öl eller drink innebär per automatik att man klassas som:
    1. gravid
    2. frikyrklig
    3. dötrist

    Jag dricker ibland, ibland inte, men jag kommer aldrig från att jag måste försvara mig om jag är i större sällskap och tackar nej.

    SvaraRadera
  7. @ fiffi - det är som som klassar dig som dötrist som jag flaggar lite extra för..

    tycker Josephine uttryckte det väldigt klokt:

    "Jag upptäckte ganska snart att en fest är en lyckad fest - om man är tillsammans med trevliga människor. Och om de är i grunden trevliga eller inte avgörs inte av alkohol."

    Säker på att du ingår i den gruppen. Trevliga människor alltså..och behöver följaktligen inte bry dig om eventuell klassning.

    SvaraRadera
  8. ohoj! fan latte aw låter inte så dumt alls. jag har ongjort mig en del på sistone över att jag har så få vänner som diggar att ta en kaffe, eller kolla på film, eller lira tv-spel. Det ska alltid vara öl.

    SvaraRadera
  9. Om man inte ska köra har man inte, enligt den gängse synen, någon giltig anledning till varför man inte dricker. Som tjej tror alla att man då är gravid, vilket är det första man får säga: -Jag dricker inte ikväll, jag kör inte och jag är inte heller gravid.

    Min svärmor säger alltid, lite menande, om båda jag och min man inte dricker någon kväll: -Jasååå, är det tvåå chaufförer... (NEJ, JAG ÄR INTE GRAVID, bara lite tjock.)

    Det är precis som när man säger att man inte äter kött. VARFÖRDÅ! ...och sen är det alltid ett jäkla liv, varför man inte äter kött.

    Tror folk känner sig ifrågasatta och kanske själva innerst inne ifrågasätter sig själva när någon gör på annat sätt än dem.

    SvaraRadera
  10. @ Mike... att få besök av Bloggkungen från Majorna, prinsen av Blogger - det är stort... som att bli kittlad under fötterna av Björn Ranelid.

    Latte AW - ställer upp när du kallar. Allt umgänge med mig är garanterat spritfritt. Det kan vara rätt tråkigt också. Eller inte...

    @ Karin - näpsa dom. Dräp diskussionen. Något säger mig att du fixar det galant

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine