Hur Iphone sett ut om Västtrafiks biljettmaskinstillverkare fått bestämma:
Bilden från Being Blogged.
I dagarna har Västtrafik hudflängts rejält. Undrar hur det kommer sig att stora drevet kommer nu? Det nya betalsystemet har ju funnits sedan i maj? Det är väl för att magnetkorten är på väg att ta slut och inte går att få tag på snart.
Återstår SMS - dyrt o enkelt. Eller ett plastkort - laddat med pengar o problem.
Och dom som gjort maskinerna är tekniker. Inte pedagoger. Dom är lika konstiga som dom som kom på att man skall trycka *21*031115698# för att vidarekoppla sin telefon.
Varför just 21?
Har du försökt pendla mellan samtal med hjälp av R-knappen? Hur var det nu? R1 och byt till R2...
Jaja... det där är peanuts jämfört med när jag skall åka till Uddevalla... oj, oj...
Så här står det att jag skall göra i Västtrafiks egen folder:
Använd gul kortläsare (om det enbart finns blå kortläsare ombord, be föraren om hjälp). Ange hur många som ska resa på kortet genom att trycka motsvarande antal gånger på V-knappen (Vuxen) och/eller S-knappen (Skolungdom). När du är färdig trycker du på K-knappen (Klar) och håller upp ditt kort framför kortläsaren tills du hör ett pip och den gröna lampan tänds. Om ni ska åka över en zongräns trycker du på plus-knappen innan du anger antalet resenärer.
Trycker du fel finns möjligheten att ändra sig genom att trycka på Å-knappen (Ångra) och sedan börja om. OBS! Vid byten ska antalet resenärer ej anges på nytt. Vid resa med flera personer på samma kort kan ej giltig områdesladdning
användas.
Det var väl glasklart?
Jag med två barn under 19år ska åka spårvagn + buss från Göteborg till Uddevalla.
Då blir det så här - i klartext vilket jag funnit ut genom att noggrant kryssa mig fram i foldern och göra en egen minneslapp: Först plusknappen, ett tryck på V-knappen, två på S-knappen och sedan K. Checka in. Glöm inte checka ut när resan är slut.
Tydligen skall jag hålla upp kortet framför kortläsaren vid byte... men jag vet inte om jag vågar...
Kan jag komma ihåg det här? Ja, det kan jag med viss möda. Det är värre för dom som inte ens idag fixar stämplingen med magnetkort...för dom finns.
Jag letar sedan i foldern... hur gör jag för att checka ut...hur skall jag komma ur systemet - lämna det? Vilken knapp? Finns ingen... skall bara hålla upp det framför kortläsaren - som vid byte. Det är många som haft otur då dom tänkt ut det här systemet.
Förslag - chipimplantat på alla resenärer med GPS positionering (hundar har det i öronen) läs av centralt och skicka räkningen - eller vi kan ta det via autogiro. Jag blir fett trött...
Mycket träffande. Visst är systemet otroligt krångligt. Jag har under sommaren fått mängder med förfrågningar på vagnen, ofta vid Masthuggstorget, av förvirrade turister om hur biljettsystemet funkar och har tyvärr fått svara dem att även jag som Göteborgare inte vet. Pinsamt!
SvaraRadera@ - Loudfarmer: Pinsamt var ordet och turisterna kan inte SMS-betala heller- dom tyska + danska..tror jag... mycket som är oklart
SvaraRaderaÄven om det inte är på nått sätt bra just nu så är det åtminstone på väg åt rätt håll.
SvaraRaderaKänns mest som att man inte har fattat att man måste ha tester som inte är med ingenjörer. Utan med vanliga människor.
@ nemo - danskar och norrmän med telenor funkar såvitt jag har fattat.
SvaraRadera@ Arvid: tycker nog att ingenjörer är vanliga människor... men dom tänker konstigt..och gillar jazz, sandaler med strumpor och så.
SvaraRaderaHmm - norrmän o danskar med Telenor, säger du. Så bra - frågan är om de själva vet det.
Precis så! 16 olika pennor, klock--miniräknare och halva skjortan instoppad. De ser på saker ur ett annat perspektiv än många andra.
SvaraRaderaJag är ingenjör men tycker ändå inte om systemet. Jag arbetar på ett företag mer 80-talet anställda, samtliga med minst en civilingenjörsexamen eller motsvarande i datavetenskap och samtliga är rörande överrens om att det är ett mycket dåligt system.
SvaraRaderaKonceptet med in- och utcheckningar kan väl kanske vara acceptabelt men genomförandet är ju uselt. Statliga eller kommunala monopol är sällan bra...
@ Anonym och ingenjör: Till att börja med - ta inte min drift med ingenjörer och tekniker på större allvar än att jag ser fenomenet som lika fördomsfullt och schabloniserat som att tyskar gapar o skriker, tränger sig och går nakna överallt på semestern.
SvaraRaderaLite allvar dock - i de flesta projekt där användare kommer i konflkit med tekniken och inte fattar - så är det inte sällan alltför många trångsynta specialnissar som vart inne och petat - och alldeles för få kundpaneler och grafiska formgivare.