torsdag, juli 16, 2009

Att dras i smutsen offentligt

buddha on baywatchImage by ☼ Helder via Flickr

.. är det räddningen eller ett lönnmord?

Whitney är på banan igen. Är det tack vare/på grund av hennes anhörigas förtvivlan och offentliggörandet av den förnedrande misär hon levde i? Kanske.

För någon vecka sedan fick jag ett mail som handlade om ungefär samma sak:


Hej, mitt namn är KJ (45 år ung)

Jag är nykter alkoholist och har snart 16 års nykterhet, vilket jag vill tillägga är en Gåva från vår Skapare som Bill och Bob varit vägvisare till.

När jag såg din blogg så verkade den intressant, tills jag klickade på länken Medberoende och fick se din länkning till detta:

När David Hasselhoff inte räddar liv i Baywatch - så gör han sitt bästa för att fucka up sitt eget. Den här videon från Youtube är smärtsam att se. Det är hans dotter som filmar och det skedde för snart ett år sedan..


Vad är ditt syfte, tanke med att länka dit?

Jag upplever att du medverkar till att hänga ut en sjuk människa inför allmänheten,,,eller som AA säger, att lönnmörda en annan människa.
Det kan nämligen vara väldigt svårt att bli nykter med all skuld och skam som troligvis David Hasselhoff också lider av
om någon hänger ut eller medverkar till att beskådas av allmänheten.

I AA,s nionde tradition finner jag forsättningen som visar att traditionerna inte bara gäller gruppen, dom måste med ut i livet.

Om inte varje AA-medlem efter bästa förmåga följer våra föreslagna Tolv steg för tillfrisknande,,undertecknar han nästan säkert sin dösdom,,
och följer han dem så förstår och iakttar han också de tolv traditionern sid 120 i De Tolv Stegen ,De tolv Traditionerna.

Nu vet jag inte om du själv är alkoholist, men jag tror att det kan vara väldigt farligt,,att bidra till denna film, om man är en nykter alkoholist.

Jag vill inte på något sätt dig något illa utan önskar dig ledning i detta


Mvh KJ

Mitt svar:


Nu har jag satt mig ner och gått igenom ditt mail. För att sätta sig ner, det behövdes. Jag börjar med att svara på din fråga angående syftet med att länka till youtubeklippet...eller embed:a det som jag gjorde.

Det skedde inte helt utan våndor. Det som fick mig att göra det var främst Hasselhoffs egen "disclaimer" (som jag också citerade i bloggposten). Den avslutas: "I hope that someone else will learn from the tape, as I have."

Det andra skälet är att jag gick till mig själv - och tänkte; Hur skulle jag vilja ha det om jag tog ett återfall? Att någon av mina två döttrar stod och filmade mig och bad mig söka hjälp? - att dom plågade mig med den här filmen... ja, hellre det än att de skulle vara möjliggörare.

Det tredje skälet var att jag tog parti för de medberoende.
Slutligen - Youtubeklippet är idag uppe i 3,8 miljoner visningar, Aftonbladets artikel ligger kvar på nätet. Jag scoopar inte precis. Istället försöker jag med min bloggpost nyansera och sätta in alkoholism i en annan kontext. Uppenbarligen har jag misslyckats i den strävan när det gäller hur du uppfattat mitt syfte.

Du hänvisar sedan till något om att AA säger - att lönnmörda en annan människa. Det är möjligt att "AA säger detta". Vem är AA? Vem i AA säger det? Vem pekar ut mig som potentiell lönnmördare?

Jag läser även på sid 120 i boken Tolv och tolv att jag i praktiken skrivit på min egen dödsdom... det kanske är så. Jag är villig att ta risken. Eftersom jag även arbetar som alkohol- och drogterapeut sedan 2004 har jag sett människor tillfriskna utan hjälp av enbart AA. Ibland helt utan. Det finns andra, snarlikna lösningar.

AA-talibanism är för mig lika illa som när sekter eller trossamfund använder det som står i bibeln som någon sorts bokstavlig sanning. (Kvinnor som skall tiga, onani är syndfullt eller att homosexuella skall straffas)


Alltnog. Jag hoppas du finner andra postningar på min blogg läsvärda. Den här till exempel.


Kanske du även tar del av min bok som kommer ut nu i augusti. Där hänger jag ut mig själv och min resa ner i botten och hur jag nådde vändpunkten, fann en lösning. I romanform, så ingen skall behöva känns sig utpekad - mer än jag själv, då.

Fortsatt trevlig sommar

/Nemo

Intressant att höra vad du, kära bloggläsare har för inställning i frågan? Har jag varit för grym mot Baywatchmannen och satt ett obarmhärtigt fokus på en lidande och sjuk människa?


Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine