tisdag, juli 14, 2009

Customer relations




Hjärtlösa typer - eller Ruthless people. En film med bl a Bette Midler och Danny de Vito. Habil rulle som är sååå 80-tal.

Hertz. Hjärta på tyska, nästan. Biluthyrningsföretag med snygg yta och dassig attityd. Hjärtlösa typer.

Hertzless menchen. Bara sådär.

Kort historik. Nemomannen är om sig o kring sig. Sonderar bilmarknad och tar in offerter i slutet av maj. Får till slut en reservationsbekräftelse från Hertz på en Volvo V 50 en vecka för 2 700:-. Gott... det kör vi på.

Uthämningsdagen: kontrakt och nyckel i näven. Wtf? (Vafalls på gammelsvenska) 2 875:-. Vad har hänt? Mja... svarar kundtjänsten...det får vi se närmare på. Det verkar konstigt.

Samtidigt: mitt VISA-kort dräneras. Hertz tycker sig ha rätten att gå in och norpa 6 500:- av min semseterkassa (som säkerhet). Gravt kriminelle Nemo... nä, nä. Han är inte betrodd. Trots att jag sover med händerna på täcket och inte kan stava till betalningsanmärkning anser Hertz att de skall ta 6 500:- i pant under hyrestiden. "Fördenskull du inte betalar självrisk vid skada." Snacka om förtroende.

OK. Dom gav mig en V 70 diesel med mycket lull-lull. Trots att jag betalade för en V 50. Jag kanske borde hålla käft och sitta ner i båten? Nä, nä, nä...

Sedan en vecka tillbaka är jag nu en smärta i stjärten på hos deras kundtjänst som har öppet 10-13 mån-tisdag samt 10-12 torsdag-fredag. Är det inte en suverän tillgänglighet? Kommer inte ge mig med mindre än att dom står vid sitt erbjudande. Skitar jag ner mig för 150:-? Tycker inte det. Principer. Dom 6 500:- som jag tar som intäkt för att jag inte är en hedersman är nästan värre...

Nästa företag att gå loss på: Comhem, men dom svarar i telefon nästan jämt och vill hjälpa till - men de förmår icke.

Min gamle far som ligger sängbunden vill så gärna ha Viasat Golf. Just nu har Comhem ett kalaserbjudande där man får detta toksportpaket fritt i tre månader. Bra för alla. Men inte just nu. Det går inte att koppla in. Varför?

Comhem har lyckats ändra abonnemangsadress till en villa utan bredband. Då går det inte att beställa. Förtvivlat kvider jag; men... men... det var ju bara faktureringsadressen som skulle ändras. Abonnemanget skall vara där det alltid har varit.
-Våra system vill inte lyda mig, kvittrar kvinnan i kundtjänsten. Lovar att allt skall vara åtgärdat inom två dagar. Det har nu gått fyra. Still in progress. Inget Viasat Golf. På torsdag börjar British Open.

I TV-rutan ser jag två frodiga madamer som sågar av en platta med bredbandspris. Jag känner mig pissad på. Jag beställde ett Large 24 för 339:-/mån i början av våren då jag gick över till Comhems telefoni. Ja...ja... men skall du inte ha bredband också.. pushade damen som sålde.
Jo... men det kan jag återkomma till. Jag har bindningstid fram till sista juli med Bredbandsbolaget, sa jag.

Ja, ja malde hon vidare, men tecka nu, så om det kommer ett bättre erbjudande, så ringer jag dig och yada-yada. Ingen har inget. Grundpriset är nu enligt hemsidan sänkt till 299:- . Dessutom håller Siv och Viv på och sågar bräder. Halva priset i 3 månader. Jag känner mig ännu mera pissad på.

På abonnemangsavdelningen suckar jag... hmm.. tror jag utnyttjar min ångerrätt om det skall vara på det här viset (jag har då kollat med Bredbandsbolaget att dom inte börjat sätta yxan i mitt ADSL). Vips! 149 kr mån tre första, sedan 299:- i nio månader). Så sparade jag 930:- i ett nafs. Bror Duktig-ådran håller i sig...

Alltid skall man hålla på och vara om sig, kring sig, utom sig - samtidigt bottappad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine