söndag, juli 05, 2009

Heders - TV 4!

Mycket hedervärt av TV4:s Nyhetsmorgon som tog upp alkoholen, relationen till den och barnen i söndags morse. Lyssna speciellt på Benny som klarar ut lite kring bakgrunden i fallet Caroline Stenvall. Mannen som tog livet av henne köpte den 4 september: 3 helrör och ett flak starköl, den 8 september, 3 helrör till. Den 12:e september skjuter han Caroline. Konstigt? Det tycker Lena Mellin på Aftonbladet som tycker det är skandal att åklagaren får kolla kvittona från Systemet. Han föreslår också att TV 4:s Nyhetsmorgon gott kan plocka bort den brusige och yvigt vinpimplande Bengt Fritihofsson och fokusera på barnen som lider till följd av föräldrars beroenden under samma tid. Så vansinnigt klokt!





Chat följde därefter. Jag har plockat några kloka svar:


Susanne: Hej Benny Hur vet man om man är alkoholist? (är det kanske så att om man behöver ställa sig frågan, så är man det?...) Vad är skillnaden på kemiskt och psykologiskt beroende? kram S


Eva & Benny: Hej! Jag tror att det är så, tänker man att man dricker för mycket gör man det. Skillnaden mellan kemiskt och psykologiskt får nog en läkare svara på. Benny


Bruno: Tack Benny för det du sa att TV4 skulle prata om alkoholproblem istället för att hålla på med vinprovning!!! Det var mycket starkt av dig. En fråga som jag har är: kan man kallas helgalkoholist om man jobbar och är nykter på vardagen men super till ordentligt fredag o lördag, för att sedan söndag knappt komma ur sängen?


Eva & Benny: Hej! Ja, jag tycker att det är märkligt att man gör reklam för något som skapar problem för så många. Jag ska inte säga när man är alkoholist och inte. Men skapar det problem för en själv eller ens omgivning så anser jag att man har en alkoholproblematik man måste göra något åt. Benny

Anna Therese: Hur gör man när man är skild och har gemensamma barn. Och ens 8 åriga dotter säger att pappa inte vaknar. Han har lätt för att sommna när han dricker alkohol. Kan man låte sitt barn prata med någon kurator eller liknande. för några veckor sedan så ringde hon till mig en fredagkväll vid 12 och grät för att pappa inte vaknade. som tur var så kunde farmor komma och väcka honom. men han var svår att väckt. Vad jag vet så pratade hon med honom. Han har lovat att inte dricka när han har barnen. Men kan jag lita på det? Jag vill inte att mina barn skall få en uppväxt med en förälder som dricker för mycket. jag dricker aldrig när jag har mina barn, och mina föräldrar har jag aldrig sett fulla under min barndom.


Eva & Benny: Hej! Bra att du bryr dig om din dotter. Viktigt att hon kan ringa och få hjälp när pappan har druckit. Viktigt att du också berättar för pappan att det här inte är bra för barnet och att han måste skärpa sig när han har barnet. Det kan vara bra att barnet får prata med någon, hör om hon själv vill. Du kan också ringa till BRIS Vuxentelefon om mer hjälp. Eva


Madeleine: Benny! Tack för din pricksäkerhet. Vill först tacka för ett mycket bra inlägg i nyhetsmorgon. Jag är själv nykter alkoholist och mamma till två barn. Jag känner väl igen mitt drickande som Benny uttryckte sitt. Det jag däremot ser är att jag påverkat mina barn ändå. Alla kemiska beroende har en sinnespåverkande inverkan på människan, hur vi är, agerar och uttrycker oss hur mycket kontroll vi än tyckas verka ha på vårt drickande. Jag har börjat informera mina barn (7 och 10) som börjat uppfatta vuxna som har varit mer än berusade. De vet att jag slutat dricka för att jag själv kände att jag drack för mycket. Jag är glad att jag sökte hjälp i god tid men behöver förmedla till mina barn den fara som drogen utgör. Jag har sagt till mina barn att vuxna som blir fulla har druckit för mycket, att det inte är ett naturligt beteende bara för att det är midsommar eller fest. Har du andra användbara inlägg som jag kan använda. Deras pappa är högkonsument och omger sig med andra som också gärna tar sig ett glas. Ingen misär dock. Jag kan dock känna att jag vill att mina barn ska få två nyktra hem, vi är separerade. Sjukdomen finns aktivt runt mina barn då deras pappas syster är aktiv. Tar gärna emot några ord från dig om det. Trevlig sommar.


Eva & Benny:Hej! Och ett stort grattis till din insikt om livet och alkoholen. Jag förstår din önskan om att dina barn ska ha två nyktra hem, men jag tycker att du ska fokusera på allt det bra du har att komma med. Det din förra man bidrar med måste han svara för. Slösa inte din energi på skit utan på det goda du har. Benny


Marianne: Hur kan jag som mormor hjälpa till? Barnen är bara 3 och 4 år, men är redan märkbart oroliga. Pappan kommer nästan varge heldagsmorgon hem vid 6-tiden och sover fram till eftermiddag. Mamman är fruktansvärt agr och barnen vet inte vart de skulle ta vägen. De kryper in till mig som mormor och säger inget. Mamman tar inte SITT ANSVAR UTAN ÄR MEDBEROENDE. Hon flyttar inte utan är skrämd till att stanna kvar. Hon har lånat pengar till sin sambo bla. Vågar inte göra det heller. Nu har hon också varit ute med sina väninnor flera gånger och "gör som han" . Jag har inte lust att sitta barnvakt heller bara för att de kan gå ut och supa. De går inte ut tillsammans utan var för sig. Mormor som snart brister itu


Eva & Benny: Hej! Vad bra att du finns för barnen! Jag förstår att du snart brister. Jättesvår situation som du har. Det är viktigt att du finns för barnen. Men också viktigt om du kan förmå förääldrarna och kanske framförallt din dotter att det här är oacceptabelt. Du kan ringa vår Vuxentelefon om barn tel 077 - 150 50 50 om hur du ska kunna gå vidare. Det är anonymt. Eva

Aktiv tonårsmamma: Hej Våra barn, och våra vänners barn har ofta varit med på fester som vi har i goda vänners lag. Vin och avec har ingått i menyn, Lite dans, glada miner och skoj med då alkohol inblandat. Är det fel att låta barnen vara med under sådana förhållande. Inga spyor misshandel o sådant utan "vanligt" svensson partaj. Kan man kanske ge barnen en positiv bild (vet att det låter fel) på alkohol?


Eva & Benny: Hej! Det är säkert inte fel att barn får en positiv bild av alkohol. Men det är ju inte riktigt säkert att din och deras bild är densamma. Se gärna Evin Rubars dokumentär "Rör inte min sup" på SVT. Det är lite skrämmande faktiskt att höra 7-8 åringar berätta som lever i "vanliga" familjer där det dricks "normalt". Benny

Lisa: Hej! Min mamma är alkoholist. För ca 3 år sedan uppdagades detta för mig i och med att hon blev sjuk och inlagd på sjukhus. Direkt därefter pratade vi om det och hon sa att hon ångrade sig osv. Hon fick hjälp med samtal och åt antabus men nu verkar det ha runnit ut i sanden. När man pratar med henne i telefon kan jag ibland höra hur hon sluddrar och fnittrar. Hon har även gått ner mycket i vikt. Till saken hör att min pappa är väldigt sjuk och vårdas i hemmet, vilket med största sannolikhet är mycket påfrestande för henne, vilket dövas av alkohol. De bor dessutom ganska avsides och måste ta sig med bil vart de än ska. Svårigheten som vi har i familjen är att vi aldrig pratar om viktiga saker utan låtsas som ingenting. Alla (syskon, pappa) vet, men ingen säger något till henne. Hon är väldigt duktig på att manipulera och har så gjort under hela vår uppväxt. Vad kan vi göra? Konfronterar vi henne vet jag att hon nekar, hon är bra på att ljuga.


Eva & Benny: Hej! Det låter som du har haft det tufft under en längre tid. Det är vanligt att man inte pratar om det i familjen men många gånger är det lättare om ni skulle våga prata med varandra. Bra är om du skulle kunna söka stöd någonstans så att du själv får hjälp i den här svåra situationen. Det låter som din mamma få behandling. Prata med dem om att själv få hjälp. Eva

2 kommentarer:

  1. Kloka är ni, du och Benny.
    Har funderat mycket på mitt eget drickande sen jag började läsa din blogg. Kom fram till att jag inte har några problem på den fronten iallafall. Missbrukar annat,så som cigg och Herren Guds namn och sånt. (Men så är jag ju inte konfirmerad heller!)

    Jättebra att du skriver om dessa frågor och utan att moralisera. All heder till dig.

    SvaraRadera
  2. Tackar!

    Nej, moraliserandet ligger inte för mig riktigt. Hoppas jag. Det är sällan en verksam strategi om de som bäst behöver lyssna skall öppna hörselgångarna. Här handlar det mer om att komma på sig själv. Förstå. Inse. Börja fundera..lite som några av chat-deltagarna gör (Bruno och Susanne)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine