onsdag, juli 15, 2009

The löööve of Internetz

Igår kväll var det kovändninguppvisning på Skansen. Birro kom in och gjorde poeter folkliga. Ett mycket bra framförande - och hade jag inte vetat om hans tidigare utfall mot folklighet, foppatofflor, utegrillar och allsångsprogrammens sövande effekt på massorna - hade jag tagit Birro till mitt hjärta. Så bra var han. Men nu kom han tassande om det tog honom 30 år att upptäcka det. Det här om att vara folklig handlade om att visa kärlek. Där slirade nog åren något.

Han kunde heller inte låta bli att kläcka ur sig; -Vem som helst kan hata, det krävs bara en blogg och ett tangentbord.

Då kan jag säga så här - en blogg och ett tangentbord kan vara verktyg för kärlek. På riktigt. Jag läser bloggar som rymmer mycket kärlek, längtan och i de allra flesta fall en god vilja av att dela med sig av sitt innersta. De där orden som går innanför huden.

Abbes pappa skriver om sin lille son på fyra år. När jag läser en sån här post kommer det tårar och värme ur mig. Abbes pappa har många läsare. Jag kommenterar sällan - för mig blir det överflödigt. Orden räcker inte riktigt till. Så bra är det.

Eller när Linda skriver om sin längtan efter barn. Det är såna exempl som Birro, Gynning och nu även Ensammamman Johanna skulle vunnit mycket på att bry sig om. Eller nätkärlek överhuvudtaget. Men, då kommer ju inte gammelmedia och sätter rubriker, förstås.

Eller ett annat exempel som ligger mig nära. Som du kan se har min header blivit tillfixad med nytt typsnitt och den förargliga kanten till höger är borta. Myrrmannen har varit framme.

Och igår - när jag behövde det som mest erbjöd han sig att fixa min nya hemsida. Bara sådär... stort. Inga direkta kostnader. Vi byter tjänster, hjälper varandra. Underbart.

Låt inte så kallade näthatare och kränkningar stoppa dig. Ignorera. Ta ut din frustration i annan riktning. Men svara inte dom jävlarna. Då får dom det dom söker.

Update: Läs även Sleepless förnämliga postning om troll m m

5 kommentarer:

  1. Håller med dig om att låta busarna busa sig trötta. När dom inte får gensvar har dom en benägenhet att gå vidare. :-D

    SvaraRadera
  2. Tack för vägledningen! Då den här delen av fenomenet är ny för min del känns det skönt att se lite goda råd att luta sig mot.

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt. Det sägs så mycket om bloggandet, bloggare och innehåll, som om vi alla är lika. Jag är så trött på det och funderar på hur man ska förändra bilden, få den mer positiv, för det positiva föder gott.

    Markattan

    SvaraRadera
  4. Jättebra skrivet!

    För varje negativ kommentar går det 1000 positiva. Och jag tror inte det är annorlunda för Gynning eller Birro. Det gäller att fokusera på rätt saker.

    SvaraRadera
  5. Tack Fiffi!

    Devisen "Lev och låt leva" är ett mantra som kan underlätta för att beveka de krafter man inte bör lägga energi på

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine