söndag, juni 04, 2006

Nemo "skuggar"


Velourpappan har ingen framtid.

Först blev alla killkompisar rosenrasande...men sen kom dom o sa att dom upplevt samma sak. Dom erkände – att är man öppet en velourpappa så är man rökt i ett vettigt arbetsliv. Och risken att hamna i ett socialt utanförskap är överhängande

En kille berättar att han tänker vänta ut sitt velourskap och hoppas på att folk glömmer mysdressperioden.

Men – om jag nu varit en velour-ikon, sviker jag då inte alla den män som brutit av från ”PG-mannatrenden” och skippat snickarbälte, ölkvällar, golf o sport?

Nej, sveket består i att odla en myt som inte funkar...det inser jag nu.

Den ”stolte” velourmannen har ingen framtid. Det som kommer hända är att han:

1. blir sjukskriven
2. får ett sugigt låglönejobb
3. blir stigmatiserad eller hånad

Jag hade nu tänkt lägga krut på att ge kraftig moteld till dom som kritiserat mig... för att jag inte lever som jag lärt. Jag är dock för stolt för att ödmjuka mig för stelbenta slipsnissar, kulturella elithoppor och lattemorsor som drar runt med sina spud-kids.

Men nej, jag kommer att öppna en betalblogg istället...där kan ni få se hur jag plockar med min skivsamling, tippar, åker till Hornbach, väljer flanellskjortor, går på hockey och softar framför TV :n. Har tänkt kalla bloggen för ”Vill du se mitt EGO växa”.

Här återtar jag min egentliga roll som högmodig, lätt bitter o missförstådd man som trillar tillbaka i vulgofällan.

Skall bl a börja med att köpa en bok om golf.

Slutligen vill jag bara säga något om den manliga velouerismen – jag har den att tacka för något.

Om jag inte blivit velourpappa på 90-talet hade jag aldrig insett hur fel det är att vara en sådan...

Och eftersom detta gäller mig – så gäller det alla andra män oxå... jag vet nog bäst ändå.

4 kommentarer:

  1. Jag fattar absolut ingenting! Men så länge du är glad och nöjd är jag det med. Tror jag! *skrattar* Ha en skön helg hörru!

    SvaraRadera
  2. Kära Kimmi!

    Jag är troligen inte så tydlig som jag önskade... det sista jag ville var att inlägget skulle missförstås. Bloggposten är skriven utifrån tesen "Om Linda Skugge vart en velourman"

    SvaraRadera
  3. Jag, däremot fattar precis.

    Så otroligt bra skrivet, särskilt med Skugge tvisten. Jävla tjat om henne överallt föresten, jag verkligen försöker att undvika att läsa henne, men så dyker det upp nåt ilsket om någon krönika på någon blogg och då måste jag ju läsa för att förstå vad ilskan handlar om, och så blir jag arg, jätte arg, själv.

    Livet är för kort för att vara förbannad på en sådan idiot som Skugge.

    Väl mött Nemo, och tack för den korrekta länken.

    SvaraRadera
  4. Oki, nu fattar jag! jag tog inte alls inlägget fel eller så, jag begrep helt enkelt inte. Ibland hänger inte hjärnan med! *ler*
    Ha't så skönt i solen!

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine