måndag, juni 19, 2006

Don't get mad - get even

En ondgörelse kommer sällan ensam… jag har sedan länge lackat fett på Konsum, Landala… men nu är the bottom nådd. Sist jag slideade mitt MedMera-kort gav mig kassörskan en tom påse. ”Handla för minst 200:- nästa gång – så bjuder vi på midsommarpotatisen” Gentilt värre… tack, tack snälla Konsum.

Glad i hågen sviktade jag över med reaggesteg och skulle så igår inhandla ett styck laxfiléer som jag tänkt fräsa upp i citronpeppar. Till sås hade jag planerat en rackarns smarrig limesås som lätt snos ihop på följande sätt;

2 dl lättcremefraiche
½ lime (skal o saft)
1 vitlöksklyfta
1 tsk sweet chilisås
1 tsk sesamolja
lite salt

Riv ner skalet och pressa vitlöken i såsen som blandats med sweetchilisås, limesaft o sesamolja. Stycke av kaka!

Kronan på verket… Svensk Färsk Potatis, gratis från Konsum… my ass. Den kassa sörskan bligade söndagstrött på mig och sa; ”Det här erbjudandet börjar gälla imorgon” svepte sedan mina gryner, konserver o scampis längs bandet i sin jultomtefärgade polyesterrock. Jag förstod blixtsnabbt att ingen hårdrockspekning i världen skulle beveka detta skämmiga bevis för Kosum Landalas lobotomi-knowledge om benchmarking, kundnytta och ”quality by customers buzzing”.

Istället försökte jag med min lenaste stämma förklara att en dag hit eller dit spelade mindre roll och att det faktiskt var stod på påsen”Ta med denna nästa gång du handlar”….och då kommer det ur denna kvinnas trötta gom; ”Hur skulle det se ut om alla bara kom och tog erbjudanden innan dom började gälla?”
Jag kontrade med att det förmodligen skulle gå käpprätt - men att sannolikheten för att Kosum Landala skulle invaderas av potatiströstande kunder en söndag före midsommar var ungefär lika stor som möjligheten att ”Nordic Vegan Meeting” skulle kalasa på en buffelflock.

Inget hjälpte. ”Du får ta med dig samma påse nästa gång du handlar”. Hon vet. Hon vet att jag är stamkund och lägger ut styvt 30 papp om året …inte en sketen påse potatis kan jag få med mig gratis dan innan deras skojsamma erbjudande börjar gälla. I hate their guts… men som Bluto säger I Deltagänget ; ”Don’t get mad – get even”…

Jag släpade snedlastad surt hem mina varor …men det blev en sanslöst god middag med tabberas på allt, toppat med jordgubbsglass. Färskpotatisen hade smakat ännu bättre enligt devisen ”Gratis är gott”… jag är ändå glad…för… ”Don’t get mad – get even” ringer ännu i mina öron.

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för titten.

    Skummat gnm november 05, kommer säkert läsa vidare sen. Lite trött i huvudet, överväldigad av att så mkt händer i huvudet.

    :)

    SvaraRadera
  2. jag avskyr dessa erbjudanden.
    man losar ju bara ändå.

    vad skall jag med 3 pack tandkräm till ungefär?

    Du gjorde rätt Nemo, fast du borde hårdrockspekat bara för att.

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine