söndag, juni 25, 2006

"Fat, drunk, and stupid is no way to go through life, son."

Citatet kommer från Dean Wormer i "Animal House" från 1978, en av John Landis första filmer.

Jag såg den då, men tog inte åt mig budskapet - det var ju riktad till Kent "Flounder" Dorfmann i filmen.

Så med skygglapparna på töltade jag vidare i livet - in i vuxenvärlden efter mitt år i Uppsala (se nedan i Kasernångest - Uppsalaversionen


Jo, mitt liv mellan 1982-85 var ett väntläge. Oklart på vad... i väntan på att nåt skulle hända monterade jag in mig i en illa hållen lägenhet som var designad i stuvbitar med rester från ett svunnet 70-tal. Vi snackar brunt, grönt, orange...storblommigt. Heltäckningsmattor.

Jobba mån-fre...parta på helgen...Grekland och veritabel utskjutning en månad per år.
Det hann oxå bli en "Uppsala Revisited" sommarn -84 och vad jag skulle dit för har jag än idag inte riktigt klart för mig. 1984 var annars en sommar som peakade på många sätt i mående, flyt o ekonomi.

Så...efter en tröttsam höst o vår 84/85 kom jag in i ett nytt skeende. Fast förhållande, blev sambo...planer smiddes. K och jag menade att "This town ain't big enough for none of us".

Det som började som en tanke, flyktigt formulerad på ett kalas blev verklighet 2 år senare med avresa mot BKK och en 7 månaders trail genom Asien, Australien och slutligen lite söderhavshopping, acklimatisering i L A och sen dunsade vi hem till Sweden igen.

Då - när jag var åter i Swe kände jag mig som om jag hade genomfört hela ävenyret enligt rubriken - Fat, drunk and stupid is no way to go around the world, son-känsla var det.
Total overksamhet i fysiska termer....ett dagligt intag av minimum sex bärs...och till viss del oanat korkad till följd av att jag som småfet o påverkad inte vart helt klar o snabb. Det skulle dock dröja ytterligare c:a 15 år innan jag fick klart för mig följande sifferexercis och att jag ingick som en del i det systemet....

Lite siffror;

  • 10-15% av Sveriges befolkning är alkoholberoende.
  • 2/3 av dessa kommer att dö utan insikt eller kunskap om sin belägenhet
  • De i runda tal 400 000 medvetna alkoholisterna (kända av sig själva och sin omgivning) som är kvar kommer i varierande grad att försöka komma tillrätta med sitt problem.
  • 120 000 kommer att uppleva att de får en förändring i sitt liv
  • I runda tal 50 000 kommer uppleva sig befriade på som vis att de slipper anfäktas av alkoholrelaterad ångest o mental besatthet...

Hur har du det själv? Är du med i 10-15% gruppen?

Det är inte mängden du dricker, hur ofta eller hur mycket du dricker eller vilka sorter som avgör om du är beroende eller inte. Det är vad alkoholen gör med dig som räknas.

1.Har du någonsin försökt att sluta dricka en vecka - eller längre - utan att lyckas med det?

2.Tar du illa upp när andra försöker påverka dig att sluta dricka?

3.Har du någonsin försökt att kontrollera ditt drickande genom att övergå från en spritsort till en annan?

4.Har du tagit en återställare under det sista åren?

5.Avundas du folk som kan dricka, utan att råka ut för svårigheter?

6.Har dina alkoholproblem gradvis blivit värre under det sista året?

7.Har ditt drickande skapat problem i hemmet?

8.Försöker du skaffa dig extra drinkar på bjudningar?

9.Hävdar du fortfarande, trots bevis om motsatsen, att du kan sluta dricka av dig själv, närhelst du önskar?

10.Har du under det senaste året varit borta från ditt arbete därför att du druckit?

11.Har du någonsin haft minnesförluster när du druckit?

12.Har du någon gång haft en känsla av att du skulle kunna göra mera av ditt liv om du slutade dricka?

Svarade du JA på fyra eller fler frågor? Om du gjort det så är det högst troligt att du har alkoholproblem eller kommer att få det i framtiden. Det är dessutom bara du själv som kan avgöra om du vill be om hjälp för att försöka lösa ditt problem. En sanning som de allra flesta skriver under på; detta löser jag inte på egen hand.

Som sagt...
"Fat, drunk, and stupid is no way to go through life, son."

4 kommentarer:

  1. Ska man gå efter den listan så är iaf alla jag känner alkisar. Procentsatsen stiger nog till 90-95%

    SvaraRadera
  2. Anonymous: Din omgivning formas av din egen världsbild. Frågorna är dessutom tänkta att användas för egen reflektion - inte för att diagnostisera andra. Slutligen - om jag svarat "JA" på fyra frågor, så behöver inte heller det innebära att jag är alkoholist - men det kan vara läge att söka en förändring och finna orsaken till att mitt drickande har dessa konsekvenser

    SvaraRadera
  3. Du är modig du nemo. Känsliga ämnen är annars min specialitet men alkoholen vågar jag inte ge mig på. :)

    SvaraRadera
  4. Hmm, jag svarade ja, på tre frågor, räknas det då?

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine