söndag, april 06, 2008

Ricochet

Min käre kusin Mats var tidigt ute med musik. Han gillade Beatles från början och när jag var uppe och hälsade på honom i Stockholm vintern 76/77 hade han gått vidare och jag fick lyssna på C,S,N & Y och så Tangerine Dream då. Det här var alltså när egna LP-skivor var helt nytt för mig och jag hade kanske 9-10 skivor i backen hemma (ville ju så gärna komma upp i Rolands 80). På besöket i Stockholm köpte jag Ricochet, Paul Simon (?) och Déja vû .





Ricochet är ett smöget* album. Live. Det finns som konsertvideo, inspelat i en katedral i Coventry, England som gick i svensk DDR-TV 1979...eller nåt. På trettondagen, typ. På Youtube hittade jag en excerpt från detta - det börjar gotta till sig 3-4 minuter in i "låten".



Och här finns del 2, för den intresserade. Kusin Mats sa; "Det här är fantastisk samlagsmusik". Vet inte om jag håller med. Den passar bättre att köra bil till. I mörker. Prof Coma och jag hade den här som soundtrack då vi körde ner i min VW 1302 S till Gbg, vilket skedde ganska ofta 78-79. Eftersom Ricochet klockar in på 38:15 funkade det inte så bra hela vägen. På den tiden började dessutom inte motorvägen förrän i Stora Höga.

Tangerine Dream har sprutat ur sig album genom åren. Dom är som bäst på 70-talet, sedan börjar det bli vokalt, gitarrbaserat och ibland. Disco. Förutom Ricochet vill jag pusha för Phaedra, och Cyclones sida 2.

Dessa album tillsammans med Ricochet utgör en tidlös bas för alla fantasier som kan uppkomma under aktiv musiklyssning och den kan försätta dig i ett tillstånd av meditativ brygga.

*smöget = mysigt, habilt (bohusländska)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine