tisdag, april 01, 2008

21 skivor

Inspirerad av Johan Lindqvist på GP (han plockade fram 21 skivor som betytt något för honom - eller stack ut och ansåg att det här var 21 skivor att höra före döden) så gjorde jag detsamma. Jag drar det ett varv till - du är med i LOST - eller Exp. Robinson. Öde ö - 21 skivor - lång tid. Vilka väljer du? Det skall vara olika artister på alla 21, soloprojekt är OK. Samlignsskivor som "Absolute Love" och annat plock gårt fetbort. Konceptalbum... mums...

Jag kommer under den kommande månaden att grotta ner mig i vart och ett av följande alster. De medplockade - utan inbördes rangordning;

Queen - Sheer heart attack
David Bowie - Let's Dance
Bruce Springsteen - Darkness on the Egde of Town
Pink Floyd - Dark Side of the Moon
Deep Purple - Made in Japan
Derek & the Dominos - Layla and other assorted lovesongs
Eagles - Hotel California
Bob Marley & the Wailers - Exodus
Bob Dylan - Blonde on Blonde
Genesis - Wind & Wuthering
Mark Knopfler - Local Hero (soundtrack)
Ulf Lundell - Ripp Rapp
Metallica - Black Album
Peter Gabriel - So
Neil Young - Rust Never Sleeps
Solomon Burke - Don't give up on me
Tangerine Dream - Richochet
Van Morrison - Poetic Champions compose
Dire Straits - Dire Straits
David Foster - David Foster
J Geils Band - Full House

Här finns inget klassiskt, även om Vivaldi och Mozart låg bra till... knappast något alster på den här sidan 2000... det var som någon sa på TV häromdan...Fredrik Lindström tror jag; "det du gillade musikmässigt när du var 18-20 år - det är det du fastnar i - det är den typen av musik du bär med dig genom livet". Om det är så är jag en lycklig man - för jag vältrade mig i mycket då... och det mesta gillade jag. Det verkar också som om merparten av mina 20 skivor kretsar kring den tiden 75-82

Skall jag utmana i det här? Mja... om inlägget inspirerar...gör din egen öde-ö-lista - bloggar du - så lägg ut den. Bloggar du inte - gör den ändå och ha den nära ditt hjärta

Kommande dagar i april maj kommer varje album få en närmare motivering kopplad till något lyssnarminne eller kringhändelser som gör att det betyder något speciellt. Illustrerad med omslag och kanske någon gång en flashplayer från box.net - eller youtubevideo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine