onsdag, januari 02, 2008

Riksdagen och alkoholen

På nyheterna idag på morgonen kommer en icke-nyhet fram i dagsljuset. Jag fördjupar mig kring denna på Svd och läser vidare om alkoholvanorna i riksdagen.

62% procent tycker att riksdagen skall vara en alkoholfri arbetsplats. Jag håller med. Det borde gälla alla arbetsplatser. Precis som rökfriheten på arbetet slår igenom borde alkoholen ta samma väg. Ser att en annan bloggare är inne på samma spår...

Att jag kallar det för en icke-nyhet handlar om att det är känt att alkoholexponeringen i riksdagen är stor. Lika stor eller större än i andra representationsyrken. Och precis som på andra arbetsplatser är det runt 15% som inte hanterar detta utan istället överkonsumerar.

Jag hittade också en tabell över hur yrkesgrupper dricker... här kom fördomarna på skam. Saknas i topp gör skådespelare och sjömän. Kockarna finns med däremot - bland båda könen.




Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine