torsdag, juni 18, 2009

The Ios years - part I - 1981

Under perioden 13-27 juni repriserar jag några resefavoriter och minnen. Om du är långvarig och trogen läsare av bloggen har du sett det förut - annars är det nytt. Mycket nöje!

/Nemo - i luften

Allt började när jag låg i lumpen... vet inte riktigt hur, men JF skulle bara ut och tågluffa... fick med mig på nåt vis och min kontinentala svendom rök i höjd med Bayern och inträdet i Italien fick mig att känna lebemannens och vivörens friska fläkt av livet. Sen... att jag hade rak lugg, stålbågade goggles och en liten ful blå ryggsäck med lila påse...det gjorde inte så mycket... min medelhavsstinna iver kring "mer-ofta-allt-nu" var väckt.

Åren gick - Corfus slight returns 1979 - 80...sen var det stopp. Pelekas beach hade gått från ett orört paradis med ett fåtal hippies och bambuhyddor till Clas Ohlson-varianten av Mallåkra.

Shit... genom samme JF, som tagit det där med Grekland på större allvar än jag och dessutom hade deffat sig och skaffat flicktycke - ja, han studerade och kunde ta sommarlov i Grekland 7-8 veckor - han hade iaf sommaren -80 lierat sig med några muntra gossar som flydde Pelekas och Korfu för ett annat varande - Ios.

"Där..alltså...det är på riktigt...en hel by med bara softa klubbar och disco, ouzo i urgröpta vattenmeloner... flickorna spelar flöjt och alla är nakna.. " sa JF och skickade sin monumentala discolugg något bakåt.

Släpp ut mig! - tänkte jag där jag trampade runt i febrig ångest med marschkängorna nervigt klapprande mot kaserngården... vad gör jag här? Jag har gitarr, pengar och sex veckors kompledigt o semester att ta ut... jag drar... så där bara... rakt av... köpte Interailkort och för att förenkla processen skrev jag "Uddevalla - Aten via München" i Interailhäftet redan i höjd med Groheds mosse... tyckte att det skulle bli enklare så.

På vägen ner mot Athen skedde några alkoholrelaterade missöden;

1. Natt i Fredricia - sov i en park och vaknade av att hela min sovsäck var täckt av mördarsniglar
2. Natt i gränstrakterna av Jugoslavien - för mycket för fort i Venedig gjorde att en tullare fick knät tillsparkat av min adidasdoja och jag hamnade inlåst i bagageförvaringen på en gränsstation. Med stämpel "UNAGGIO" i passet fick jag återvända in i Italien 5 timmar senare...
3. I Belgrad - dit jag slutligen kom sov jag sååå gott att jag vaknade inne på en rangerbangård men hade ändå medflyt och äntrade den förbiskyndande Athen-expressen och kom där i lag med en norsk elektroingenjör; Henning Spänning. Han hade rakt rött hår, noll pigment och gjorde Rubricks kub på 15 minuter.

Han blev mitt resesällskap hela vägen fram.

På Ios stannade jag i tre veckor och träffade hela holidayhippie-eliten från Uddevalla - de trädde pärlor på små band - lät håret växa, solade lö och frotterade sig med andra outcasts från riket i norr.


JF visar ryggen på Ios klippor -81

Fjärran från min fjättrade m/59-tillvaro tänkte jag; gött att spänna av med pilsner, gitarr och salta bad - men med mitt brutala sökande i att få lite mer än jag förtjänade gjorde att jag kom in i en lunk som var så här;
Frukost 9:00 (då sov dom flesta)
Mot beachen 10:00 (lätt att välja bästa klippan)
Dagens första pils 12:00 (kodex - inget före 12:00)
15:00 (After beach på Far Out café)
18:00 kroppsvård, tvagning och infettning
19:00 Pudrad och klar för kvällen - första stopp Ios Club och klassisk musik till solnedgång.


Solnedgång från Ios Club (Bild kalimera.se)

21:00 Totalkonsert på lilla torget med gitarr - gav allt som oftast 80-150:- kr i hatten på 30 minuter.
Därefter vidtog ett surrande på barer, discon och torg...tills... jag landade nere på Scorpio eller Fanari i utkanten av byn....där jag satt i baren och såg ointresserad ut - det var ett raggtips jag fått... men det hjälpte inte så mycket. Ja.. det var iaf mörkt då jag gick i säng.

Efter tre veckor på Ios var jag ett med ön och funderade på att tvätta passet och interrailkortet i ett svårt anfall av urkundsförfalskarlist. Jag ville bara inte hem.. men på något konstigt sätt fick mitt ointresse i barhänget avknoppning och plötsligt var jag reseledare för tre 16-19-åriga töser från Stockholmstrakten - de såg till att jag och dom kom hem.


Åter på Sunnerödsv 5 - gissa varför jag ville bort?

Under året 81/82 levde jag i svår Ios-längtan då jag satt i mitt näste på Vaksalagatan 35 i Uppsala för att läsa till fänrik... en lång het sommar på en ö med fritt spelrum för allt - så borde livet levas. Lätt att längta tillbaka...lätt att bli sommar-alkad också.

Mer om det och Ios 1982 i nästa del. Avrundar med lite soft musik som låg helt rätt i tiden då...och nu med..även





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine