tisdag, maj 12, 2009

Spotified - vecka 920 Oxygene

Cover of Cover of Oxygene


Jean Michel Jarre – Oxygène gör ett nedslag och bryter min påbörjade kronologi (ett album om året från 1994 och framåt)

Anledningen till brytet är förstås att Jan-Banan Jarre spelar skiten ur syntar och övriga klaviaturer på Scandinavium idag. Och jag skall dit förstås.

Det här albumet fick jag till mig på den gamla goda tiden.
Den gamla goda tiden är i detta fall början av 1982. Jag bodde i Uppsala och såg Barnens Ö på bio.


Thomas Fryk spelade Reine och hade en "vuxenrelation" med en tjej utan hår. Något som unge Hr Fryk även fick gestalta i Nionde Kompaniet. Ja, alltså, han satte på regementschefens fru.


En film som Colin Nutley regisserade. Detta gjorde han pre-Helena Bergström. Helena kom med först i Black Jack och då kom Fryk och Bergström att vara med i samma film. Men här var det slut på pillet i damernas korvlåda för den lille snabbe Fryk. Inga vuxenscener. Ingen påskinkning alls. Det fick trummisen i filmen göra.

Hur kom jag in på det här...?? Va?

I alla fall - mina hörselgångar var redan före 1981-82 flitigt inövande för att ta emot synthmattor och svullna elektroniska ljud. Genesis, Yes. För att inte tala om Tangerine Dream.

Oxygene hade jag på ett kasettband som jag stoppade in i min smutta Walkman - såg ut så här:






när jag skulle åka tåg. Oxygene skulle lyssnas till på tåg. Det hade jag fått för mig sedan Barnens Ö. När Reine tog blå tunnelbana eller pendeltåg, så kom Oxygene part IV in i soundtracket.

Vad hade då Reine, knappt byxmyndig, gemensamt med dåtidens parant virile sergeant, på väg till Arméns Kompaniofficersskola i Uppsala? Inte mycket. Vet bara att mitt vuxenliv då var avlägset. Att jag levde i en uniformerad föreställning om hur livet borde vara. Har jag uniform och ett yrke räknas jag. Då har jag status. Människan i mig höll på att försvinna och gjorde så allt mer, tills jag återtog mig själv kring 40-blecket.
Ikväll skall jag se fransken med sina laserharpor och alla HD-skärmar. Förväntningarna är lagom uppskruvade och en recension kommer förmodligen att bloggas ut redan imorgon





Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine