fredag, maj 02, 2008

Vrida rätt och komma ut...

Good har svarat på en bloggenkät Och skickat den utmaningen vidare till mig, men då höll jag på att lista skivor och blev autistirriterad och kunde inte bryta mönstret, så därför kör vi nu:

1. Hur länge har du bloggat?
På min 46:e födelsedag tog jag ett beslut - det var 17 juli 2005...och på den vägen är det

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Jag hade varit och nosat på "dagböcker på nätet" i flera år - men först då - 2005 - insett att det fanns bra mallar att jobba med, eftersom jag inte kunde nåt själv. Jag hade också skapat en egen hemsida i dinstudio.se att ha som en resedagbok. Det sög. Det var svårjobbat.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Bloggfrossa kom snabbt upp som en favorit.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
"Don't look back in anger" - så här löd det;

Nu drar det ihop sig. Har lööövat mig själv att skriva blogg under det kommande året. Mitt 47:e. Det hämpar sig så...fyller 46 imorgon och har väl ett sorts tänk om att fokusera på :

  • löpning
  • tillfrisknande
  • arbetssökande
  • ondgöra mig över samhällstillståndet

Till vi hörs... må lyckan vara med dig

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
10-15 st

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Nästan bara trams och dagboksbloggar... jag läser mest för att bli underhållen. Politiker- & åsiktsbloggar stör min sinnesro. Och modebloggar

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Birro, försäkringskasse-Birro


8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Det är väl Dr Nic, då... lite samma ålder, tänk och smått halvgalet personlighetsstörd ;-). Förut var det den här mannen... men han har slutat.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Det är lugnt... S har mycket klokt påpekat att jag ibland går in i bloggandet med sådan frenesi och upptagenhet att jag blir Nemo...och inte är kvar i verkligheten. När vi är ute och går, reser eller gör annat - så ser jag ett blogginlägg i varje skyltfönster, varje otäck mänska' på spårvagnen eller whatsoever... då är det dags att tagga ner. Detta är ett av skälen till att jag älskar henne så mycket. Hon ger mig möjlighet att hämta hem mig själv till vardagen

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Vet ej- har inte frågat. Är jag det? Va, Va ???... maila.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Nej, det går fram och tillbaka.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Namn på de närmaste och deras liv. Det handlar inte om mig, mig ,mig!!!

Mina sexvanor, mina innersta mörka tankar eller dolda brister... då blir bloggen för svart. Allt sånt hanterar jag i andra rum genom meditation, frigörande andning och goda möten.


13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Ganska mycket tror jag. Skulle jag INTE göra det, så skulle jag även ta bort min besöksräknare och bloggtoppsfunktioner. På det viset skulle jag inte veta alls om någon kom på besök. Kommentarsmöjligheterna tog jag bort för länge sedan - för att kunna fokusera på nuet och göra mig mindre bloggberoende.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Bara delvis. I de flesta fall. Fördomarna seglar upp ständigt och skapar en helhet - vare sig jag vill eller inte.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, men inte så att jag gett mig till känna. Jag är tveksam till om jag skulle gå på en mingelbloggfest... mingel är för mig vad djävulens rövhål är för andra.. Däremot skulle jag kunna tänka mig att hålla tal eller föredrag under temat: "Bloggens betydelse för samhällets utformning, påverkan och strömningar". Jag tycker om att känna mig kompetent och märkvärdig. Att vara inkluderad och få höra till är mindre viktigt.


16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Bröderna Schulman, Linda Rosing, modebloggsjabba-jabba osv. Jag tror att bloggar kan bli monster som går överstyr

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nej, ingen har varit elak mot mig...ännu.


18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej, i alla fall inget om ligger kvar här och nu i denna stund. Det är i så fall hanterat.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

När jag fått en kanonidé till ett inlägg och fomulerat det i huvvet dag 1. Och sedan...när jag skall knacka ner det dag..3-4 - då är det bara tomt och svart. Då blir det youtube eller nåt i stället. Shit..

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Tveksamt om jag bloggar om två år. Just nu har jag bestämt att blogga fram till 12 juni... sen får vi se.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
De som inte vet vad internet är, eller hittar till annat än Aftonbladet och sportsajter - nej. För Internetmänskor... ja

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Ett nytt sätt och nytändning på att få utlopp för mitt intresse för det skrivna ordet, samt några få cybernetiska kontakter


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag känner mig mer deltagande och påläst i mediabruset och känner att mitt öra ligger mot rälsen och att jag har lite koll på vad som debatteras och händer. Bloggarna gör det också lätt att sålla.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine