lördag, maj 17, 2008

Bloggerbesserwissrar & Nummerlappar

Isch... det ger mig dålig smak i munnen. Jag är förmodligen en själv. Messerschitter, alltså.
Att vara lite Schulmansk under ett par veckor och bara vara arg och beskäftig har inte fört något särskilt gott med sig. Från och med nästa inlägg och fram till 12 juni kommer bloggen ha möjlighetens, sinnesrons och det långsamma varandets stämpel över sig.

I min ilske-serie hade jag två teman kvar; Hundhypen och Pappersbiljetter. Jag skiter i det. Det finns något att uppröras mer av; Nummerlappsutdelning.

Idag är det Göteborgsvarvet. 40 000 färglada och svettiga kroppar skall förflytta sitt kött från Slottskogen, via Majorna, över till Bösön - men i ytterkant, därefter in i cenrala Gbg och åter till Slottskogen via Linné.

Hur löser vi det?

Frågan en arrangör med nära 30 års erfarenhet ställer sig i mycket god tid före varje lopp.
Och Göteborgsvarvet har utvecklats till ett smidigt evenemang på alla sätt. Utom ett.

Och de är tyvärr i gott sällskap. Nummerlappsutdelning.

Hur smart är det att skicka ut startbevis ett par veckor före varvet och tala om att: "Nummerlappen... neeee, serru. Komsi, komsi...den har vi gömt inne i en stor ishall där vi ställt upp 280 bord och 143 mänskor som bara väntar på att du skall komma och få en påse med din nummerlapp, ett chip för tidtagning och en dröse reklamblad några sponsorer...kom du lille linimentdoftande spindelman så skall vi dessutom lura in dig i det stora huset bredvid där hela löparindustrin bara vänta på att sätta tänderna i din plånbok..."

Kan det vara så eländigt? Förmodligen. För det finns inget som hindrar GFIF att stoppa med det här från början.

Dom är dessutom i gott sällskap. På Lidingöloppet är det ännu värre. Då skall du dagen innan ta dig ut till nån sorts idrottshall i skogen långt bortom stadskärnan för att gå igenom samma sorts process.

"Men spring inte då, Nemo lelle," kan en klämkäck funktionär som heter Glenn säga till mig. "Kom och gå med oss på Lessebääärg i stället, dra kan vi gå arm i arm och ha lite sköööj. Tjôta o brôta..."

Nädu, Glennegubben...den lätte går inte. Det här kan ingen jovialisk kepsnisse mellan rörläggarn i Gamlestan och hamnschåarn på Gråberget i hela världen skämta bort.

Som jag antydde i förra blogginlägget börjar min klimatångest att eskalera. När jag igår så det trafikkaos som de käcka göbbarnas påfund med nummerlappsutdelning ställt till, så tänkte jag; Aj, aj...det här evenemanget kommer inte få någon svala av Naturskyddsföreningen.

Om det nu till varje pris är så viktigt med att ha ett "hand-over" systääm med nummerlappar; lägg det på olika platser i stan och låt deltagarna bestämma var de vill hämta.

Det skulle också vara möjligt att bocka i en ruta - "Jag väljer att få min nummerlapp hemsänd och sparar därmed massa utsläpp och skänker också 50:- till en miljöjesusorganisation." (WWF, NTF eller nåt..)

jag är beredd att acceptera vilken lösning som helst - bara jag slapp att knö dagen inna loppet, eller samma dag - för att få påsar.... fa, så billigt.


Andra bloggar om: , , , , ,
Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine