fredag, maj 02, 2008

Om fysiska begär

skriver Pia i sin blogg. Det är väldigt sant det som står där.

För en td sedan blev jag lätt upprörd då en kulturvetare i en insändare i GP hade synpunkter på begreppet "allergi" som en förklaringsmmodell för alkoholism.

På samma sätt som jag blev upprörd då, blir jag upprörd nu, då moralister som Cissi Wallin fördömer Sanna Bråding, utan att nämna hennes namn, sätter sig till doms över och vet hur allt är.

Det är beklämmande att läsa Cissis rader. Hon frågar sig iofs mot slutet.... "hur i helvete kunde hon vara så dum i hela huvvet? Förklara för mig nån, snälla."

Och det kan jag ju försöka mig på. Att förklara alltså. Läs Pias bloggpost genom länken först i detta inlägg. Även om det är skillnad på kokain och alkohol, så är mekanismerna till beroendet likartade. Att vara beroende har inget med smartness, dumhet eller logik att göra.

Cissi kunde lika gärna frågat: "Hur i helvete kan människan vara så jävla dum så hon blev allergisk mot jordnötter, fick prostatacancer eller whatso...

Men beroendet slåss hela tiden mot den moraliserande kraften. Så länge den gör det blir det svårare att våga be om hjälp, mötas av förståelse och komma i bättre tillstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine