lördag, maj 10, 2008

Sport & Ekonominyheter.

Ända sedan jag var mycket liten så har sport varit något som funnits med, kring och runt mig. På TV, i lekis, skolan, yrkeslivet och det har varit naturligt. Inget konstigt alls. Men de senaste 5-10 åren så har sport blivit något hysteriskt. Ett skapat behov ur medial synvinkel förstås.. Det skall finnas 7-10 sportkanaler att välja på. Speciella golfkanaler. Fotbollskanaler och magasin med stora feta S och mycket initierade reportrar som med en humanistdoktorands förtvivlade nergrottningsterndenser ger sig på att analysera sportevents och matcher. MYCKET sport skall det vara hur som…

Om…egentligen ingenting. Världen blir förmodligen inte bättre, eller sämre, av att sporten upptar merparten av utrymmet i en nyhetssändning på TV 4 – så är det idag – kolla och klocka av själv om du inte tror mig.

Jag tog mig för pannan när ÖIS, Häcken och GAIS hade presskonferens på Hard Rock förra året. Tänk så här… Telia, Tele2 och Telenor har presskonferens och meddelar – vi går ihop… inom vårt nät kommer ni alla ringa gratis, på sikt kan vi utvidga marknaden, rationalisera och ge mervärde till er som mobilkunder.
Hur många hade ställt sig upp och ropat ”död, ta bort dom huh-huh-huh…krossa knäskål – mera öööl…”

Av någon anledning som jag har mycket svårt att förstå är kundtroheten inom vissa lagsporter BengtDennisräntehöjningsprocentnivå över vanlig sund bankkundtrohet. Jag hade till viss del kunnat förstå om det var så att i Häcken – där spelar gubbsen från Bösön – Hisingen alltså - och i ÖIS vaxar vi mustascher, talar som PG och smörjer oss med fiina linimenter. Så är det ju inte idag. Alla tre klubbarna är (precis som Telia, Tele2 och Telenor) affärsdrivande rörelser med spelare från precis överallt. Det var längesen som alla hette Glenn i samma lag - men det vill inte gå in. Det vill inte gå in och vi får fortsätta att leva med gigantiska polisuppåd när fotbollslag skall träffas och ha lite sköj…

Det värsta är ändå kommentarer från spelare och tränare före, under och efter match. Är det någon sportjournalist som kan tänka sig att bryta trenden genom att ställa frågan:

Har du nåt vettigt att säga, som tillför den här matchen någon ytterligare dimension eller kunskap?”

Så blir det nog inte…

Vad tänker du så här innan matchen? (Förväntat svar: Vår målsättning är att vinna)

Hur vill du kommentera förlusten? (Förväntat svar: Det andra laget ville helt enkelt mer än vi)

Vad kommer ni att göra inför sista perioden? (Förväntat svar: Det är bara att gå ut och ge allt)

Ekonominyheter. Vad var det före 1978? En sexig tantröst läste börsnoteringar i P 1 en gång om dagen och ibland sågs en grånad herre i bastun läsa "Näringsliv" i SvD. Aktier var något som kapitalistsvin hade, och så var det bra med det.

Vad som sedan har hänt vet jag - men inte hur det gick till. Kan ha med IT-revolutionen att göra. Men är det hela sanningen?

Vad är det som gör världen bättre om jag får reda på att den 5-åriga räntan gått ner från 4, 06 % till 4,02 %. Det är dessutom ett "kraftigt fall" säger mannen med slips i rutan. Jag är säker på att jag - och många med mig - uppfattar en sänkning med 0,04 % som en "marginell justering".
Ändå återkommer männen i slips varje kväll och meddelar att det har hänt något med 1- och 5-åriga räntor. Jaha... och så har DOW Jones index rört sig något sedan en gubbe mellan 90 och döden uttalat sig med bekymrad ton kring konsumtionsinriktningen i de lägre medelklasslagren där i USA.

Precis som sportsidan har Ekonomihypen fört med sig att penningporren breder ut sig i Veckans Affärer, Privata Pengar, Dagens Industri.

Ett år prenumererade jag på Privata Affärer. Det var som att få samma nummer flera gånger. Innehållet var snarlikt i varje nummer. Bara siffror som kastats om en smula och någon redaktör som bytt slips och tipsade om vilka avdrag man kunde göra inför husförsäljning, deklaration och sånt. Jag var inne och tassade på köttbergets (40-talisternas) marknad och drog mig ur.

Hur tacklar jag det här? Det är svårt. Givetvis hade jag önskat att det var It- och Nöje/kultur som fick det här utrymmet. Med 7-10 musikkanaler, dagliga nyjeter innan vädret om mobiltelefoni, Laptops och annat som gör livet värt att leva. Och inte som nu.... vart tog tekniskt magasin vägen? Det om något hade haft en given plats där A-ekonomi idag är.

Pjuu... det här var ett tungt inlägg som nästan gav mig hår och gelé tillbaka på skulten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine