onsdag, maj 28, 2008

Barnflow

Brukar inte grotta ner mig och blogga så mycket om barns väl och ve. Barndomen har ändock en stor betydelse för hur vi senare förhåller oss till omvärlden i vuxenlivet. Så jag borde ju bry mig mer - eftersom det är de trasiga jag ofta möter. De som inte gick i mål, riktigt. Eller för all del - de som blivit uppskattade för det dom gjort och inte för de dom är. Sedan var det ju så påpassligt att SVT visade en dokumentären om det ofattbara i Amstetten. Barnen...

Igår - när jag som vanligt flydde tjänstemannafabriken för att hysta i mig bambuskott och thaikryddor på behörigt avstånd föll min blick på ett magasin - "Leva" från 2004. Att det var såpass gammalt förstod jag inte förrän jag kom till slutet av bläddringen. Där satt Marianne Fredriksson vid sin skrivmaskin... (ja, hon med de bittra döttrarna som arvskrigar med han, gårdvaren...eller vad han var) shit, hon är ju död. Märkligt hur en tidning kan kännas så aktuell ändå. Men det är klart - Leva. Det är väl samma nu som för 4 år sen. Då har Hänt Extra och likande svårt att duga. Där måste åldrandet gå mycket fort.

Nåväl, jag fastnade i en artikel om flow. Att ha flow, att vara i sitt esse. Att vara i sitt vara. När saker bara sker och inget tycks svårt. Härligt.

Några tips om förhållningssätt, eller familjestrukturer, för att barn skall ha lättare till flow:et fanns med. Jag gillade punkterna.

1. Tydlighet - barnen vet vad föräldrarna förväntar sig av dem. Feedback och mål i familjen är entydiga

2. Koncentration - barnen känner att föräldrarna är intresserade av vad de håller på med, av deras känslor och upplevelser. och bekymrar sig inte heller över om de kommer in på gymnasiet eller får ett välbetalt jobb.

3. Valmöjlighet - barnen känner att de har många olika möjligheter att välja mellan, inklusive att bryta mot föräldrarnas regler, så länge de är beredda att ta konsekvenserna.

4. Tillit - det som får barn att känna sig trygga nog att släppa sina försvar och låta sig absorberas av det som intresserar dem.

5. Utmaning - eller föräldrarnas intresse av att ge sina barn möjlighet till handlingar med alltmer ökad komplexitet.

Hmm...lätt att skriva. Svårare att göra, men inte omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine