söndag, mars 29, 2009

Konsekvensfylla

Pumpkin-on-pumpkin violenceImage by mkrigsman via Flickr

Läste i DN för några dagar sen - en kvinna som flaggar upp ett problem i sin relation:

Fråga: Jag och min pojkvän har snart varit tillsammans i fyra år. Ibland när vi dricker tillsammans tappar jag all självkontroll och börjar bråka med honom, ofta om saker som egentligen är så seriösa.

Det kan handla om en liten, liten grej som jag kan blåsa upp oändligt för att sedan ta upp gammalt skit som vi redan rett ut. Detta händer inte varje gång vi festar tillsammans men det har hänt flera gånger.

När vi bråkar kan jag säga de mest hemska sakerna, säga att jag hatar honom, vill göra slut, ja ibland känner jag nästan för att bruka våld! Varför gör jag så här?

Dagen efter har jag alltid megaångest och kan inte förstå hur jag kunde vara så hemsk. Jag älskar honom och menar inte att göra honom illa eller ledsen. Men när jag väl börjar bråka med honom med alkohol i kroppen fylls jag av hat. Jag blir rädd för mig själv och undrar varför det blir såhär och om det finns något man kan göra för att förhindra det? Det har aldrig hänt att jag uppträtt så här eller bråkat med någon annan när jag har druckit, det är bara med min pojkvän. Vad kan jag göra?


Terapeuten svarar här.

Ändå kan jag inte låta bli att hugga en av kommentarerna som är sylvasst rak;


Fråga:Jag blir dum i huvet av att dricka, vad skall jag göra?

Svar:Låt bli att dricka!

Men det kan jag inte!

Svar:Du är alkoholist, sök hjälp för det och sluta lura dig själv.

Skälet till att jag lutar mig mot den här kärnfulla kommentaren ligger i att alkoholen är den utlösande faktorn. När alkoholen ger mig oönskade konsvekvenser, så gör jag klokt i att avhålla mig från alkohol - eller dricka mindre, så konsekvenserna inte uppstår. Klarar jag inte det - då bör jag avstå, upphöra - helst med hjälp från andra. Det blir enklare så.


Reblog this post [with Zemanta]

3 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt hur svårt vi människor gör det för oss :-)
    Och hur enkelt andra runt omkring hittar lösningarna på våra problem.

    Tack för resten för kommentar på min sida. Du har rätt.

    SvaraRadera
  2. Hemska tvilling - att vi mänskor gör det svårt för oss verkar vara ett ok vi kommer tvingas bära så länge vi inte förmår leva i nuet.

    SvaraRadera
  3. Å vilken insikt du gav mig där! Ja visst, de sentimentala minnen av hur man hade det och de "romantiska" drömmarna om hur det ska bli låter vi oss påverkas av så till den milda grad att vi inte förmår att se verkligheten som den är och handla därefter.

    Kloka ord som jag lägger i minnet :-)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine