lördag, mars 21, 2009

Ingen Ghaning?

Det finns mail - och så finns det andra mail... som det här:

2009/3/9 George Nduka

Hello

Pardon me for not having the pleasure of knowing your mindset before making you this offer and it is utterly confidential and genuine by virtue of its nature.


I write to solicit your assistance in a funds transfer deal involving US$ 3.5M. This fund has been stashed out of the excess profit made last 2years by my branch office of the International Commercial Bank of Ghana which I am the manager.


I have already submitted an approved end-of-the-year report for the year 2007 to my head office here in Accra-Ghana and they will never know of this excess. I have since then, placed this amount on a Non-Investment Account without a beneficiary.

Upon your response, I will configure your name on our database as holder of the Non-Investment Account. I will then guide you on how to apply to my head office for the Account Closure/bank-to-bank remittance of the funds to your designated bankaccount.


If you concur with this proposal, I intend for you to retain 30% of the funds while 70% shall be for me. Kindly forward your response to me immediately.

With Regards,

George Nduka +233-24-888-6531


Mitt svar - översatt:

Käre Mr Nduka!

Jag är så innerligt tacksam att du ger mig den här fantastiska möjligheten att medverka i dina högst tvivelaktiga affärer. Jag började med att skicka ett SMS, men jag fick inte svar - så därför mailar jag istället.

Några kollegor till dig, Mr Zawinul Bebeke, Mr Jantan Swarandi samt en viss Mr Yom Katanga har dessvärre redan sysselsatt mig med transaktioner och jag väntar ännu på att deras utlovade 30% skall komma till mitt just nu raserade bankkonto.

Det verkar annars vara bra tider för att göra bankaffärer i Ghana. Här i Sverige suger verkligen marknaden. Den ena bonuslavinen efter den andra får fluffiga bankfrisyrer att sloka som våt kattpäls och alla hänger med huvvet.


Gott att se att du och kompisarna lever i välmåga därnere och jag skall givetvis göra vad jag kan för att dina planer skall gå i lås. Men först måste jag alltså avvakta dina kollegors transaktioner innan jag kan få loss de medel som behövs för att denna storstilade, listiga och på alla sätt intellektuellt djupsinniga transaktion skall gå i lås...


Vi hörs, mannen...

Nemo


Jo, förresten...


En av mina favvobloggare Mikebike hade för några dagar sedan en liknande postning. Enda skillnaden är att hans "kompis" kommer från Elfenbenskusten och heter Emanuel Kone. Chict efternamn. Denne Mike - i pressen omnämd som Hisingshataren Bikemike har en inte lika välvillig inställning till det brev han fick.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine