onsdag, mars 11, 2009

Änklingen

Ray Kluuns första bok, En sorts kärlek har jag beskrivit tidigare. Har du inte läst den, så skall du helst inte läsa vidare - Spoilervarning gigante.

Nu har jag tagit mig igenom fortsättningen - Änklingen



Sten, som är mycket Ray, har just begravt sin fru och skall nu sörja. Det blir ett sorgearbete där flykten in i kvinnor, ja IN i kvinnor, sex, droger och totalpartyn på Ibiza med "Dollykloner" blir ett sätt att gå vidare. Fungerar? No.

9/11 är i faggorna och Sten sitter på en bar och ser hur onda män flyger in sin stålfåglar i WTC.
Uppvaknande - han måste ta hand om min dotter Luna på tre år.

Hemfärd och några dagars funderande. Sedan reser Sten till Thailand, därefter Australien med sin dotter. På resan i Australien får han tid att sörja, läsa Paulo Coelho, träffa människor som har en sundare definition än han själv på vad kärlek är.

Under resan brottas Sten med sin relation till Rose - kvinnan han hade en intensiv sexuell relation med under tiden då hans fru dog ifrån honom i förra boken.

I bokens slutskede prövas Sten och hans tidigare så aktiva byxorm, men något har tydligen rubbat hissen mellan hjärna och pung... det blir ett nödstopp i hjärttrakten och det planerade knullet blir inte av. Istället flykt från det.

Efter de insikter som de mötena med Coelho och andra männsiskor ger, inser Sten att han är kär på riktigt. Förälskad. Och att han kan släppa taget och sluta fly från sig själv.

Den förra boken drabbade mig och grep mig fullständigt. Förvånad över att jag kunde känna så mycket med sten - detta ärkesvin som söp och knullade runt när hans fru dog ifrån honom. En bok som var svår att förstå, men mycket kärleksfullt utformad. Det jag saknade var bristen på förklaringar. Hur blev det så här?

Änklingen förklarar hur det gick sedan. Eftersom boken till stora delar är självbiografisk, så behöver du inte vara raketforskare för att inse det lyckliga slutet som väntar. Jag hade velat ha en bakgrundsförklaring - hur kom det sig att en man med ett fett konto i reklambranschen, vacker fru och så välbeställd i alla materiella avseenden är som tom, kall och fattig inombords?

Kan handla om en yrkesskada som gör att det behovet kommer till mig. stens uppväxt, föräldrar och övriga förhållanden i dåtid skymtar knappt alls i någon av böckerna.

Änklingen är en bok du bör läsa om du tyckte om En sorts kärlek och har ett behov av att veta; Hur gick det sen? Lättläst och driven, men lämnar kanske ännu fler frågor än svar.

Andra som tycker: Fröken Nina, dagensbok.com, samt en drös till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine