onsdag, april 01, 2009

Vinst!




Nyfiken
Vegeterande
Introvert
Narcissist
Varm
Besserwisser
Spjuveraktig
Klok

Några av de personliga egenskaper som gav ovanstående utfall; 5 böcker som jag inte läst, men som alla föll mig i smaken. Allt beroende på ufo-fiffis pockettävling. Två exempel:


När deras ukrainske far, nybliven änkling, meddelar att han tänker gifta om sig, inser systrarna Vera och Nadezjda att de måste sätta punkt för en livslång fiendskap för att rädda honom. Hans nya kärlek är en yppig lycksökerska från Ukraina. Hon är hälften så gammal som han, hyser förkärlek för underkläder i grönt siden och för färdiglagad mat från livsmedelsbutikens frysdisk.

Inget hinder är för stort i hennes målmedvetna strävan efter den luxuösa västerländska livsstil hon alltid drömt om. Men den gamle mannen försöker också förverkliga sina excentriska drömmar - och skriver en historia om traktorer på ukrainska."Det blir inga problem, säger pappa. Han har förutsett alla problem. Han har känt henne i tre månader. Förresten är hon en bildad kvinna. Apotekarexamen. Hon får inte svårt att hitta ett välbetalt arbete här när hon lärt sig engelska. Under tiden hjälper han henne med engelskan och hon städar huset och sköter om honom. Hon sitter i hans knä och låter honom kela med sina bröst. De är lyckliga tillsammans.

Hörde jag rätt? Hon sitter i min pappas knä och han kelar med hennes utsökta botticellibröst?"Marina Lewycka har skrivit en klok, ömsint och mycket rolig roman om familjer, läkning av gamla sår, ålderdomens prövningar och glädjeämnen och - faktiskt - om Europas historiska arv under de senaste femtio åren.


Hjälp, jag heter Zbigniew beskrivs på detta vis;

I ett anorektiskt radhus tillsammans med en rottweiler, fem katter, två varaner och tre överfinniga tonåringar i tristaste Haninge firar hela släkten Kuklarz fyrtioårsfest. Agnieszka fyller år och Zubrowka-nubbarna flödar. Polska hårda män måste skylla tårarna på snapsarna när vackra polska stämmor höjs till underbara känslomättade sånger i en kommun som stinker medelsvensson. Den svenskaste av dem alla, lillebror Zbigniew, är vår berättare och när festen fullständigt spårar ur behöver läsaren någon att hålla sig i.

Här ryms en skildring av att växa upp som machopojke i Stockholms mindre glamorösa kvarter, som andra generationens polack i ett samhälle där man bara vill smälta in trots att man har ett förnamn ingen kan uttala och ett efternamn som lockar till snuskiga skämt, trots ens pinsamma föräldrar som inte kan fixa reflexiva pronomen, och hur svensk man faktiskt kan bli om det är en överlevnadsstrategi. Men också en berättelse om äktenskap utan kärlek och barn som kommer i kläm, om män och pojkar -- men främst är det en hejdundrande rolig och galen fest.

Bara dessa två volymer är tillräckligt för att jag skall ha bokfrossa framöver... en radhusfamilj som heter Kuklars med z. Och en bröstfixerad ukrainare. Gemyt...vänner. Gemyt. Spännande också att få reda på varför det är så hemskt med att heta Zbigniew. Lars hade varit snäppet värre....Lasse Kuklarz.


Klas Östergrens Plåster har jag inbunden sedan tidigare, men den är oöppnad. Konstigt. Jag måste varit i svår läsfrustration när jden kom i början på 90-talet och därefter inte vågat mig på ett närmande.


Erik Hörstadius - en biff. En gigant på alla plan. Hjärtats djur kom 1995. På nätet finner jag ingen info alls. På baksidan står; "...han har hittat en nisch genom att ge latheten, indolensen och bakfyllan ett ansikte.."

Slutligen - Skymningsbarn av Torey Hayden. Torey är barnpsykolog och hon har arbetat med barn som har psykiska störningar. Hon beskriver bland andra Cassandra, som är en svåråtkomlig och ibland starkt utagerande flicka som lider av dissociativ störning eller multipel personlighet. Det visar sig att hon har blivit utsatt för sexuella övergrepp och Hayden skildrar de olika stegen i den mödosamma terapeutiska processen på ett nästan plågsamt levande sätt.

Drake är en begåvad och änglalik pojke som inte säger ett ord och Hayden och de andra i teamet tar för givet att han lider av selektiv mutism. De försöker med alla medel få honom att tala, men till sist måste Hayden omvärdera sitt val av behandlingsväg.

4 kommentarer:

  1. Du glömde skriva med den egenskap som kan ha varit den stora nyckeln till vinsten:

    Hårig.

    :D

    SvaraRadera
  2. Å grattis till vinsten! Om böckerna börjar bråka kan du visa dem min blogg för där finns fem syskon till dem. Vann ju nämligen också ett bokpaket i denna fiffiga tävling :-)

    SvaraRadera
  3. @fiffi - Alltså - jag tyckte själv att det var lämpligt att inte ta med den jokern. Ett attriut som smyger sig in bland egenskaper...mycket tveksamt. Känns som om jag fuskat i tävlingen. Skall jag skicka tillbaka vinsten?

    @ horrortwin - förhoppningsvis skall böckerna hålla käft. Jag har satt in dom mellan Proust och Strindberg. Då har dom vett att tiga.

    SvaraRadera
  4. Oj, ja i den samlingen borde vem som helst bli tyst.
    Själv har jag min hög liggande lös och ledig på hyllan och det lär ju förklara varför de bråkar så till den milda grad. Får leta fram nån Ranelid, det ska väl få tyst på dem.

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine