söndag, mars 10, 2013

Tågluff -81 del 2

#blogg100 p 47


Tågluffen är inne på sitt tredje dygn - förhinder i tid o rörelse har uppstått i samband med en gränsövergång. Jag läser vidare;

Still 20/6
I'll survive. Denna dag är trötthetens. Blev brutalt påknuffad ett tåg och kom tillbaka till Italien. Vill helst inte leva nu. Möjligtvis sova. Alkohol eller andra droger torde inte hjälpa. Skall dock göra ett stramt försök att här på Trieste jvstn berusa mig en aning fram till dess tåget går 10.35.
Det är bara att hoppas man kommer in i Juggeland och smärtfritt kan passera.
Still, still 20/6
Har nu sovit i en väntsal och blivit väckt av en städtant som körde sin kvast i magtrakten på mig, gick så in i stationsbaren och rev i mig en bärsa. Kapten Ågren dansar på bordet som i en yster midsommarsaga, skrattar åt mig och gör mig orolig; Jougoslavien är kanske inte vikt för mig längre...
Nu är gränsen åter nådd. Jag klarade det! Så nu skall jag dra i mig en kvarter Slivovitz så det skvätter om det. Milenka från Zagreb, Johannes från överallt och Leslie från Montreal har blivit trevligt sällskap. Milenka smugglar västvaror. Kul typ. Leslie är vacker och ung. Johannes är ett kapitel för sig. En lebeman. Alla har hoppat av tåget nu. Leslie fick min adress. Hoppas hon skriver, kommer och hälsar på. Dikt:

Dammiga säten
upptas av kolsäckar
jag är utlänning
i ett utländskt land
vad jag gör och säger
lyssnar ingen på
inte ens min hjärna

Sortera under"urkass"
21/6
Det funkade väl. Har träffat en norrman, från Oslo. Henning heter han. På väg till Ios, liksom jag. Natten var bedövande. Micke o Monica från Skåne underhöll Dr. Booze med hans elixir. Vi spelade Yatzy och drack plommonbrännvin.Min norske vän hade problem med mig under natten och fick avvisitera mig för att i största välmening visa Interailkortet för en lagens väktare. Hela denna dag kom att tillbringas på tåget. Jag träffade fler svenskar, drack öl och försökte röka hasch utan större framgång. Sent om aftonen kom vi till Athen. En företagsam ung man lotsade in oss i en taxi och körde oss till parken i Pireus. Där sov vi tryggt då vi hade en vakthund.

22/6
Sitter på båten som skall ta föra mig till Ios. Morgonen är svag. En coke till frukost. Resan över var obeskrivlig. 10 burkar FIX, men ingen verkan. Jag läste en hel del samtidigt som ölen flöt ner i strida strömmar. Mötte två stockholmspar. Trevligt. Sent kom vi till Ios. ROOMS mötte upp på kajen och tog oss till ett place mitt i byn. Duschade och gick ut för att dra till.
Ett sånt drag! Hela byn bubblade av musik. Örjan från Uddevalla dök upp och mumlade mystiskt mantran manande till återhållsamhet. Meddelade att Freij var på Naxos. Henning och jag var iväg på Scorpions lite utanför byn. Där var det upplösning, men vi kom hem till slut.

To be continued....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine