lördag, mars 02, 2013

Hela Sveriges fredag?

#blogg100 p 39


Har också i viss mån misshandlat en konstnär, om nu projektledare på SVT faller in under det begreppet.

Igår hade Hela Sveriges fredag premiär. Det första av tio program. Hade sett trailern.Den lovade inte gott.

Bestämde mig för att soffbittra och twittra ur mig mina sura reaktioner under programmet. Ibland gör jag så för att underhålla mig själv och dessutom kanske få en dialog med någon som säger emot eller håller med.

Under hashtagen #helasverigesfredag fanns inte mycket till mothugg. Tweetsen handlade istället om jämförelser kring urspårad After Ski, roliga timmen på mellanstadiet. Till och med Oss skojare emellan blev jämfört. Någon menade att mannen som försvann i slukhålet i Florida istället hamnade i publiken. Ytterligare någon såg programmet som en mix av Debatt, Grisfest och Up with people.
Rekordet  - som jag stötte på -  är denna tweet:


I slutet av sändningen stönade jag upprört;


Svar kom  - från projektledaren...minsann


Modigt, tycker jag - att följa twitterflödet. Jag svarade att även om formatet sänts i flera länder så innebär det inte att det blir bättre för det. Och överförda format från ett land till ett annat behöver inte innebära att kvalitén följer med. (Se vidare Qi - Intresseklubben)

All heder åt Marion i vart fall, som svarade upp och återkopplade, tog åt sig av kritiken. Det är dessutom ett utmärkt sätt att förhindra så kallat "näthat" - att vara närvarande, bemöta och svara.

För min del innebar att det bittra hånet övergick till en sansad konversation. Något att dra lärdom av.

En annan lärdom är att INTE se på SVT 1  de kommande nio fredagarna mellan 20-21.

Twitter är föresten en megachatt* där du kan följa mig som @musselmannen


*Till helt nyligen kallad microblogg, men föredömligt omdöpt till en mer beskrivande term






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine