måndag, mars 04, 2013

Politisk trängsel i samma anda

#blogg100 p 41

I slutet av förra veckan var jag på Redbergsteatern och lyssnade på Gunnar Falkemark. Föreläsning på temat Göteborgsandan var utlovat. Att jag var sugen på att gå iväg och trängas bland en hel klase representanter från köttberget (de flesta i publiken var föda pre-1950) hade mest att göra med mitt intresse för politiken som förs (eller gör den det...) i kommunen samt min beundran för Falkemarks vassa tunga. Har hört honom lägga ut texten flera gånger i TV. Briljant och vederhäftigt levererar han fakta kryddade med kloka slutsatser utifrån presenterade siffror, teorier eller vetenskaper. Vad annat är att vänta från en professor i statsvetenskap, som dessutom specialiserat sig på trafik?

Göteborgsandan kan tydligen definieras på olika sätt. Anneli Hultén (S), kommunalråd och den som bestämmer mycket har sin version - och då är den något bra. När bloggen Odla ditt klasshat hanterar samma begrepp blir det något dåligt.



Efter en timmes föreläsning var jag helt matt och desillusionerad.

Det jag fått beskrivet för mig hade jag kanske i mörka stunder fantiserat om... men inte trodde jag att verkligheten var värre än jag anat.

Skall inte trötta ut dig med långa utläggningar, men jag landade och tog med mig följande;

 - Göteborgsandan handlar om att göra upp i samförstånd och  har så alltid gjort. Detta innebär att du i kommunvalet kan rösta på vilket parti du vill... det kommer ändå att göras upp "för stadens bästa" enligt någon sorts ohelig kohandelsprincip. (kohandel är inte samma sak som kompromiss... kohandel är att "för att få något bra, måste du ta något dåligt")

Återstår att rösta på Vägvalet eller Sverigedemokraterna...för dom får inte vara med och bestämma i alla fall.

- Västlänken är utdömd av Riksrevisionen. Scrolla till sidan 93 och läs deras slutsatser. Kommunledningen svarar; "-Den rapporten får stå för dom..." Jag tar mig för pannan. Det är ju inte precis några glada amatörer som suttit och snickrat ihop något hittepå. Om nu kommunledningen har någon stake så borde väl ett uttalande i stilen med; "- Nej, ni har fel.. och det kan vi bevisa." varit på sin plats. Istället kompakt tystnad. Kompakt... typ, håll nu käft och håll tummarna för att ingen märker något... skall vi riva i det här, så faller allt ihop. Håll ut... håll ut. (Så här skriver Riksvrevisionen bl a Utifrån en samhällsekonomisk synvinkel har regeringen och Trafikverket enbart tagit reda på den samhällsekonomiska effektiviteten av att bygga en separat del (Västlänken) av den helhet som man vill uppnå. Nyttan och kostnaderna av de faktiska samhällseffekter som eftertraktas, det vill säga ökad tillgänglighet och ökad kapacitet för att främja kollektivtrafik och regionförstoring i Västra Götaland, har inte bedömts samhällsekonomiskt. Då hade en analys behövt göras av den utbyggnad av hela systemet som krävs för att uppnå en ökad kapacitet. Således tillämpas samhällsekonomi som grund för beslutsfattande utifrån en delvis felaktig projektavgränsning som skulle behöva kompletteras.) På annan plats i rapporten beskrivs den samhällsekonomiska faktorn till 0,55 - vilket innebär att varje satsat krona ger 55 öre tillbaka. En nätt förlust på 45 %.

- 2005-06 fick sex glada medborgargrupper  c:a 300 000 kronor att disponera för att ta fram förslag på hur Södra älvstranden skulle användas i samband med att Götatunneln var byggd. (Falkemark påstod förresten att det var kommun-Görans idé med tunneln..eftersom han nu sett till att en opera hamat vid älven, så var det ju skit att man skulle behöva passera 6-8 filer genomfartstrafik för att se Turandot...nej, gräv ner skiten)...Jo, åter till medborgargrupperna. När de jobbat med sina visioner i något år fick de 15 minuter (femton) VAR att presentera sina förslag. Detta reglerat med äggklocka. Efter  en timma var det nog. Då lämnade politikerna dragningen med kommun-Göran i spetsen varvid två grupper inte fick presentera sina idéer. Göteborgsandan fick inte höra det den ville...

-Falkemark förde också fram en annan tes - ingen kommun i Sverige är så bolagiserad som Göteborg. Att driva allmännyttig verksamhet i bolagsform minskar insynen och blir du inte granskad är det lätt att luta sig tillbaka och ta bekväma beslut, genvägar och hamna på ett moraliskt sluttande plan.

När vi var framme vid finalen var det frågestund och frågan om trängselskatt kom upp. Falkemark summerade; Trängselskatt är i grunden något bra - luften i Göteborg är så dålig att om den blir sämre kan vi drabbas av böter som EU dömer ut. Däremot var han djupt kritisk till vad dessa trängselpengar skall användas till. den nuvarande planeringen med Västlänken - underjordsjärnväg med stationer vid Hagakyrkan och Korsvägen dömde han ut helt; - Hur kan man ens överväga detta projekt som bara blivit dyrare och dyrare utan att den ens börjat byggas? Hur kan man vara så prestigestinn att man bortser från Riksrevsionens rapport som pekar på ytterligare investeringar på 20-35 miljarder för förlängningsprojekt som behövs för att undvika flaskhalsar där den planerade Västlänken slutar geografiskt?

Det som GT håller på med och föralldel Vägvalet samt Lars Hjörne på sin "familjesida i GP" (sid 2 söndagar) är inget annat än trams... lyft blicken. Den här frågan är sju resor större än några vägtullar hit och dit.

Jag kan ha ett milt överseende med sönderostande och mögliga italienska åkdon, upphandlade efter utskickade offerter i Nigeriabrevstil - det är ändå småpotatis jämfört med den infrastrukturkatstrof som nu håller på att ske framför våra ögon... och som tyvärr förmörkas på grund av att medborgarna i kommunen - ivrigt påhejade av lokalpress och populistiska partier - stirrat sig blinda på vägtullar/avgifter/betalstationer

Nu blir jag så uppjagad när jag sitter och skriver det här. Och vanmäktig... alltså..vem fan skall man anmäla? Och vart? Eller skall jag hoppas på att ett slukhål kring Gustav Adolfs torg kan bryta oheliga allianser och en unken samförståndsanda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine