fredag, mars 08, 2013

Kvinnodagen!

#blogg100 p 45

Idag - Internationella kvinnodagen är det som om allt rullar baklänges - eller är det mina och andras ögon som öppnats?

Att fler kvinnor fått nog, säger ifrån och inte tar unkna bastukommentarer och annan gubbskit längre.

Jag hoppas det! Den här attityden önskar jag att flertalet tjejer och kvinnor hade - eller allra helst - inte hade behövt ha





Samtidigt är det en dag för självrannsakan - att upptäcka sina egna markörer och beteenden som motverkar jämställdhet. Kommer ofta på mig att ha attityder och maner som inte är OK. Typ så här.Vill gärna ha feedback på dem, då jag lätt är hemmablind.

Dessutom ser jag tendenser och krafter från kvinnor som själva "bekämpar" varandra genom bete sig lite som förkortningsvänstern höll på med under 70-talet. Det kan handla om sexism, objektifiering eller att inte duga. Ett exempel som fick mig att tänka på det här var när Ulrika Good - som skrivit flera starka och bra inlägg om könsmaktsordning igår ragerade på en intervju i samma tidning som hon bloggar för...eller i... eller på??

Saxat från gårdagens blogginlägg

"En annan extremt patetisk sak som händer är att istället för att vara riktigt glad för att någon vill ägna spaltutrymme åt mig och min karriär, kan jag inte släppa hur hemskt det är att det sitter en extrem närbild av mig på omslaget. När jag tittar mig själv i spegeln, lägger på min mest smickrande min och dämpar belysningen en smula har jag hittills kunnat tänka ”Jamen det är ok!”. Nu har jag fångats i ett omedvetet ögonblick av ett zoomobjektiv och kan konstatera att det var ett självbedrägeri."

Om den texten varit skriven av en man... nej - det finns inte. Inte generellt i alla fall. Tyvärr är det  - tror jag - en av många kvinnors blinda fält som gör att könsmaktsordningen upprätthålls; du skall vara snygg enligt något ideal för att duga. Jättetråkigt.

I fallet Ulrika, som är en av de mest skärpta, smarta, roliga och vassa bloggare jag följt genom åren, tycker jag att det är ännu mer ledsamt.

Och här - ett annat exempel på hur galet det kan bli. En diskussion om en bild som Christina uppfattar som sexistisk... därefter börjar ett drev där bara kvinnor deltar. Beklämmande

Update; Fredrik Kjellberg belyser det hela med sedvanlig briljans




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine