fredag, februari 22, 2013

Noko jeans - snart runt min röv



#blogg100 p 31
Det här är ingången till ett projekt som kom att bli en film; Maneuvers in the dark. (trailer)
Den visades på SVT i maj 2012.  Projektet har dissats och fördömts och det hela ballade ur på grund av att ingen i den svenska detaljhandeln ville sälja jeans som tillverkats i Nordkorea.


Nu kan ett par bli dina för endast 300 spänn. Upplagan är, som jag fattat det - begränsad. 1 100 par totalt tillverkades och sändes till Sverige. Jeans som tillverkats i ett land där jeans är förbjudna.
Hur kommer det sig då att jag beställd en vara som är tillverkad i ett land där maktelitens totalitära styre är så utstuderat grymt?
Tja, jeansen finns redan och Nordkoreanerna har fått betalt. De som arbetade på den fabriken fick det förmodligen varken bättre eller sämre beroende av projektet.
Jag gillar faktiskt killarnas ansats - om än naiva -  att försöka göra gott. Jag vill gärna tro att det var ett av deras syften, samtidigt som det även kan ha varit "en kul grej".
Nu står de där med sitt lager. Jag är på och väntar nu på ett ex av modellen Oke W31/L32


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine