tisdag, april 05, 2011

Surfskolan

Vi hade bestämt oss - vi ville lära oss att surfa. På riktigt. Genom tips från Bali-Christine visste jag att Pro Surf school var bra.

Riktigt bra och seriös skulle det visa sig. Efter bara ett par timmar så surfade jag - stod upp på brädan och for in mot land....



I början var det .... inte stabilt. Att surfa är en tekniskt avancerad vattensport, där val av bräda, dess längd och vikt med mera avgör hur lätt den är att surfa på. Här står jag på en 9 fotsbräda i skumplast. Lämpligt nybörjarverktyg.



Vi var tre surfare som hade en instruktör och det var precis vad som behövdes. Utan instruktioner hade jag inte kommit upp och fått ordning på det här.

I och med att jag fått lite nötning av grunderna; fånga "rätt våg", paddla, ställa sig upp på rätt sätt och dessutom börjat svänga så har jag fått mersmak. För att tala golftermer har jag 45-50 i handikap - men jag är biten. Biten till tusen.



E - bäst i klassen!

Det gäller även döttrarna E o M som gled fram så fint  - speciellt dotter E som siktar på att bo i Australien ett år - att surfa där är nördvändigt.

Att jag själv inte stått på en surfbräda före 50 års ålder är ett direkt tjänstefel som jag skyller på tidgare fokus gällande australiensisk öl, lättsinnigt leverne och dimmig hjärna.



M - med rätta stuket. Lance (AUS) tittar på

Det här blir sista reserapporten från Bali. Efter en vekca på Kuta-Legian flyttade vi till Nusa Dua och ett brackigt dollarhotell som hade helt enastående rum, men i övrigt gav en känsla av för mycket... av allt.

3 kommentarer:

  1. Nej men OJ, kul! Jag bestämde mig i mars för precis det samma. Jag ska gå på surfkurs i sommar, fast det blir vid atlantkusten, är tanken. Då kan du få komma med råd när det gäller surfning också... Tycks ju nästan som om jag apar efter dig - fast här ska inte springas några marathon, dock, bara springa i största allmänhet...

    SvaraRadera
  2. Surfing vid Atlanten... är det i närheten av Biarritz, då?

    Jag tar gärna emot lite info kring en sån kurs - upplägg, kostnad m m - har blivit biten som du säkert förstår

    SvaraRadera
  3. Japp, närheten av Biarritz, men har inte riktigt bestämt mig för vilket center det blir ännu. Lovar att återkomma med tips dock, när jag har något att rapportera :-)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine