måndag, april 18, 2011

Dag 12 - en låt av ett band du hatar

Precis som dag 2 - din hatlåt, så är det inte helt lätt att hitta band att hata. Kanske för att jag inte är särskilt hatisk av mig.

Att plocka fram en grupp/band som jag tycker genuint illa om eller det de representerar är inte heller särskilt svårt. Vit maktmusik t ex. eller all annan musik som bygger på att några är bättre eller sämre. Intoleransens drivkraft och allt den står för i musikalisk väg går bort.

Så hatlåtar kommer väl närmast att handla om musik som egentligen är skapat för att göra människor glada och på gott humör - men som för mig bara blir oljud. Jag blir missmodig, vill fly och trycka in ett flertal träblåsmunstycken i gommen på de som tutar i luren. Eller så börjar det rycka i kroppen på ett dåligt sätt. För den är även odansningsbar.



Det här är civilingenjörsmusik. Turligt nog hittade jag ett klipp från tysk TV. Det verkar vara nån' sorts Gokväll - eller "Sommerabend mit Kartofflen und Bier".  Kolla klippet vid prick 1:09... "Knolle". Bara en sån sak.

Notera även den finska stämningen i publiken innan programledarna kommer in...

Men OK - ett band att hata... mja... håll i dig nu, för här kommer ett band vars musik du kommer att älska att hata. Brötzmanns trio... är har du grabbarna som gav spräckjazzen ett ansikte och de har i fråga om musikkonstens utveckling betytt vad jordfräsen betytt för trädgårdsnäringen...lova mig att  lyssna i åtminstone i 3-4 minuter. Du kommer aldrig glömma vad du hört. Inte dina öron heller.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine