fredag, april 15, 2011

Dag 09 – en låt du kan dansa till

Alltså.... jag kan verkligen inte dansa. Jag kan röra mig till musik, vilket enligt enligt många är något helt annat än dans.

En gång i tiden gick jag och lärde mig dansen grunder. Old school. Hos Frank Langer och Apollo Dansstudio i Uddevalla 1972. Det var foxtrot, cha-cha och bugg. Det var säkert fler danser - men dom kommer jag ihåg.

Sen började jag dansa onykter. På diskotek. Då var det 1976 och KC & Sunshine band som gällde. Var det snälldisco spelades  Björn Skifs. Vi gick ofta på  Discoteque Angelique. Eller... vi gick alltid dit - för det fanns inget annat att välja på. Om man inte ville ta en surt fullpackad SJ-buss till Ellös och dansa styrdans till orkestrar i monkeysuits och namn med "Z" i.

Kring 1980 kom Ska-musiken, Lipps inc och annat som möjliggjorde avvigdansen (stå still på samma ställe och pröva att stuka fötterna...liksom)

På Ios 1982 föddes totaldansen vilket gick ut på att få upp maxpuls på 3:33 - såpass lång är Start me up.

Efter 1982 har mina dansövningar ofta skett i berusat skick. Ibland mycket berusat..typ till "Shine on your crazy diamond"...den är inte dansvänlig, men promillevänlig och soft...


Här är iaf Weather Girls - den får alltid igång mig full som nykter. Det börjar rycka i benen - sen är det kört.



Förresten så är en av Väderflickkorna   - Martha Wash - bekant på ett annat sätt. Hon har en driven pipa. Även den här är svår att förhålla sig lugn till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine