söndag, januari 03, 2010

...om man skall vara riktigt ärlig...


Ben Kingsley är ärlig i filmen Sexy Beast

Instinktivt ryggar jag och skepticismen tilltar med orkanstyrka då jag hör det; "...om man skall vara riktigt ärlig..."

Vad menar mänskan? Och vem är "man"?

Om nu det här med att vara riktigt ärlig är ett sällsynt karaktärsdrag - är det då så klokt att skylta med det?

Den som säger så här borde kanske fundera på hur hans/hennes övriga uttalanden tas emot.

Eeeeyyy... lyssna nu - för nu kommer något ärligt och uppriktigt ur min mun som annars mest producerar halvkvävda visor, amsagor, skrönor och dolda agendor...

Ofta uppfattas jag förmodligen som en smärta i stjärten för jag försöker vara en ärlighetspolis och ställa frågan;

- Brukar du inte vara det i vanliga fall?

Svaret brukar bli;

- Jo, men det är ju bara något man säger

Och jag kontrar;

- Jaha, och hur kommer det sig... och vem är man?

Mitt umgänge är begränsat - sa jag det?

Reblog this post [with Zemanta]

2 kommentarer:

  1. Nattens biblioteksöndag, januari 03, 2010

    Det skulle ha motsatt effekt på mig. Jag skulle genast börja undra om personen var verkligt ärlig och han/hon någonsin varit det.

    SvaraRadera
  2. Det är samma för mig... Jag skulle också genast börja undra om personen var verkligt ärlig och han/hon någonsin varit det.

    Hoppades att det framgick... hmm

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine