tisdag, januari 26, 2010

Det vita bandet



Guldbaggejuryn har gjort sitt val. Som alltid är det de utländska filmerna som glänser mest.

Det vita bandet
som fick en välförtjänt bagge såg jag på Bio Roy strax efter nyår. Redan innan dess vann den Guldpalmen i Cannes och jag gissar på att den kniper Oscar för bästa utländska.
Hanekes filmer totalt sett håller mycket hög höjd. Se gärna Funny Games eller Dolt Hot, för den delen. Du kan även fynda 5 Hanekefilmer för facila 229:-.

Förmodligen den bästa film jag kommer se 2010. Det är det inte för Croneman - som gillar, men inte öser beröm. Det gör däremot Malena Janson i SvD och jag håller med henne.
Totalt sett har den fallit kritikerna på läppen

Hela filmen är genialisk ur främst tre aspekter;

Berättargreppet - att låta en av filmens huvudpersoner återberätta det hela c:a 40 år senare, i vart fall efter andra värkldkriget

Fotot - det svartvita som stramar upp och levandegör hela handlingen. En film i färg hade jag upplevt som "lite konstig"

Det dolda - att få svar lämnas om vem som låg bakom vad och att filmens slutscener med händelserna i en läkarfamilj lämpas över på dig som ser filmen - fritt för spekulationer och egna tankar som får gnaga... love it!

Se den på bio. Gör det. Den SKALL ses på en biograf. Formatet kräver det. Som straff får du vänta på DVD-releasen till 9 juni. Hoppas på filmväder...

Du kan också vara stygg mot Haneke och fultanka.. men som sagt - helst bio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine