måndag, januari 11, 2010

Marathon - 21 veckor kvar

Det här går alldeles för bra, tänker jag och mäter upp 93 cm över midjan. Den har alltså "kjympit" med 5 cm sedan marschen mot magrutorna började 091101.
70 dagar sedan starten och med 3-4 träningpass i veckan. Stram bokföring av in- o uttag på kalorikontot genom viktklubb.se börjar ge obevekliga resultat.

- Du ser insjunken ut i ansiktet, säger S och smeker en grop i min kind.

Det är skit att fettet... kroppsfettet, alltså - skall rinna av där. Varför inte över min pruttiga gosemage som jag så fryntligt klappar på och avmätt gubbskrockar med?

- Det går inte att punktbränna fett, säger spindelmännen på SATS.

Sedan - så har jag blivit med klubb. Jorå... på Facebook har jag hittat:



De beskriver sig så här:

Det är ett ensamt jobb.
Det kan vara tråkigt. Det är hårt uppför. Alldeles för lätt utför. Det är kallt om händerna ibland medan svetten rinner. Det är monotont. Det gör ont.
Precis som ska det vara.
Helt grymt.

Team Lonesome Runners kan vara din enda vän i spåret - eller på löpbandet.
Här mäter vi hälsenor, skryter om våra pb, dåliga knän, skador, tipsar om tävlingar, nyfunna löparstigar, snackar dyra klockor, åtsittande utrustning, fibrer, tjatar om varför löparskor är så fula, ältar hamburgar-uppladdningar, mentala knutar och härdsmälta.

Det är här vi kan jogga ner och uttrycka fysisk eufori tillsammans och utan att behöva umgås.
Och hetsa varandra.

Medlemmar i Lonesome Runners får springa i klubbens namn. (Helt ensamma om dom vill)
Medlemmar i Lonesome Runners behöver aldrig mera vara ensamma.


Ensam- men med virtuella träningskompisar ger jag mig på veckans pass:



40 km på 4 pass.

Ganska kraftig km ökning, men annars inga nyheter för dig, men fartlekspasset återkommer, och extrapasset på lördagen finns med. (Som du som vill kan ta bort)

MÅNDAG 11 januari 2010
AktivitetTidDistans
Vila





TISDAG 12 januari 2010
AktivitetTidDistans
Uppvärmning 18 min 3km
Koordinationslopp
3x80m
Fartlek 28-29 min 5km
Nedvarvning 12-13 min 2km
Fartlekspass, Uppvärmning med ca 3km lugn jogg, stretcha/mjuka upp och lägg även in 3 koordinationslopp (som tidigare; ej max utan flytfort).
Sedan 5km där du "leker" med farten.
Håll på på totalt i 28-29 min (all fart inräknad).
Kör växelvis snabba sträckor blandat med jogg, kör på känsla. Precis som på förra fartlekspasset lägger du betoningen på lite längre snabba partier (ex 2-4min). Vilojogg på mellan 1-2 min.
Varva ner med 2 km (12-13 min) lätt löpning följt av stretching.

ONSDAG 13 januari 2010
AktivitetTidDistans
Vila




TORSDAG 14 januari 2010
AktivitetTidDistans
Medelhård distanslöpning 45 min 8 km
Styrketräning 15 min
Stretching 5 min
Distans för att bygga volym, och om allt känns ok i lite högre än lugn fart. Styrka och stretch som förra veckan, om du inte har egen styrka i veckan.

FREDAG 15 januari 2010
AktivitetTidDistans
Vila



LÖRDAG 16 januari 2010
AktivitetTidDistans
Lätt distanslöpning 36 min 6 km
Koordinationslopp
3x100m
Extrapasset, som du som inte vill köra 4 pass/vecka tar bort.
Flytfort på koordinationsloppen, gärna lite "längre" dvs 100m. Inte alls nära max, viktigare fokus på löptekniken. Spring "högt på foten och med "lätt steg".

SÖNDAG 17 januari 2010
AktivitetTidDistans
Långpass, lugn fart 96-100 min 16 km
Fortsatt liten ökning, och som tidigare fullt tillåtet att lägga in något eller några korta gångavsnitt om det känns för långt.
Lugn fart, och givetvis ska du försöka dricka under passet!

4 kommentarer:

  1. Viktklubb funkar skitbra, jag gick ner 12 kg på 3 månader och då var jag rejält smal...fick inte gå ner nåt mer fick jag meddelande om.

    Kämpa på!
    Ha en fin dag
    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  2. Tack Gunilla!

    Det är nog så att alla dessa "viktminskningsmetoder" fungerar olika bra för olika personer.
    Det är med tacksamhet jag märker att viktklubbens princip om kaloriräkning fungerar - och den styr mig också mot att välja rätt sorts mat - mat som jag står mig länge på - men som inte är HELT kolhydratfattig.

    Ha det gott i Singapore

    /PNemo

    SvaraRadera
  3. Heej :) Ville du vara "Dagens Blogg"? =) Skicka då ett mail till mej å döp de till Dagens blogg. Skriv lite info om dej å bloggen å bifga din header, sedan var de klart :)
    Ha de bra :)

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat.
    Och snart får Lonesome Runners nytt klubbemblem!

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine