måndag, januari 18, 2010

Marathon - 20 veckor kvar


An instant nosejob

Den här hittar du på nätet
- men den finns även hos de flesta hälsokosthandlare. Räds inte priset. Det är värt det. Vad kostar en karensdag?

Sedan jag började använda den här har jag inte varit förskyld på hela hösten...pepppar...peppar. Morgon och kväll. Härligt! Mycket bättre än C-vitaminbrus och Kan Jang. Det förebygger.

Kära S - somvarit en storförbrukare av Sinova är numera helt besvärsfri under vinterhalvåret.

Det är en fröjd att kunna göra som det står i boken och slippa gräva ner sig i sjukbädden eller harva runt med en förkylning som aldrig vill ge sig...

Istället har sundheten belönats. Ett långpass i "fettförbränningsfart" igår. 16 km längs Säröleden med en snittpuls på 147 (c:a 80% av maxpuls). Härligt... härligt. Mycket bättre än löpband.



Nu går vi in i träningsvecka nummer 7

33km - 3 pass.

Nu har vi stegrat träningen under 6 veckor i rad, och det är på tiden kroppen får en lite lugnare vecka. Vila är uppbyggande, och även om du inte är "sliten" behövs det pulsering (växelvis lättare veckor) i programmet för att säkerställa att kroppen kan bygga upp det som träningen faktiskt brutit ner. Fortsatt dock en "bra vecka", som bibehåller och alltså på sikt utvecklar dig som löpare. Nytt är att om allt känns ok ska långpasset gå i något högre fart totalt sätt.

MÅNDAG 18 januari 2010
AktivitetTidDistans
Vila





TISDAG 19 januari 2010
AktivitetTidDistans
Uppvärmning 18 min 3km
Koordinationslopp
3x80m
Fartlek 34-35 min 6km
Nedvarvning 12-13 min 2km
Värm upp som "vanligt". Sedan ökar vi på fartleken med 1km, men precis som tidigare lägger du betoningen på lite längre snabba partier (ex 2-4min).
Vilojogg på mellan 1-2 min.
Varva ner lugnt med lätt löpning följt av stretching.

ONSDAG 20 januari 2010
AktivitetTidDistans
Vila




TORSDAG 21 januari 2010
AktivitetTidDistans
Lätt distanslöpning 36 min 6 km
Styrketräning 15 min
Stretching 10 min
Styrka och stretch som tidigare. Ingen ökning denna viloveckan!

FREDAG 22 januari 2010
AktivitetTidDistans
Vila


LÖRDAG 23 januari 2010
AktivitetTidDistans
Vila



SÖNDAG 24 januari 2010
AktivitetTidDistans
Långpass, medelfart 90-95 16 km
Stretching 5 min
Starta ditt långpass i din lugna långpassfart, men sen om allt känns ok, kan du när du blivit varm och hittat rätt i löpningen köra lite snabbare än lugnt. För er som är riktigt bra igång kan d ha tillåtelse att öka upp till din maratonfart för måltiden 4.00. DOCK inget maxpass, och känner du att du ännu inte är i det stadiet att du kan öka på ; TA DIN LUGNA FART och genomför långpasset som vanligt.
Ta med dricka, och fyll på med energi efteråt!

2 kommentarer:

  1. Måste våga testa den där snusk-kannan!

    SvaraRadera
  2. @ Suzan - Gör så. Den bits inte. Den är tvärtom vanebildande.

    Lycka till!

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine