onsdag, januari 13, 2010

Konsten att prioritera




En expert skulle lära en grupp chefer “effektiv tidsplanering”.
Han tog fram en femliters glasburk och ställde den på bordet.
Därefter lade han ett halvdussin stenar, lika stora som hans
egna händer, i burken en efter en tills inga fler fick plats.
“Är burken full nu? frågade han åhörarna.
“Ja”, svarade samtliga.
“Jaså!” sa experten. Han tog nu en hink med grus, hällde det i
glasburken och skakade om så att allt grus fyllde de ihåligheter
som fanns mellan stenarna. Med ett leende på läpparna frågade
han åter gruppen “Är burken full?
“Förmodligen inte”, blev svaret.

“Bra”, sa experten och tog fram en annan hink fylld med fin sand.
Han hällde sanden i glasburken och den fyllde ut de platser som
fanns mellan stenarna och gruset. Än en gång frågade han:
“Är burken full?”
“Nej!” ropade hela publiken. Han tog sedan en
stor tillbringare med vatten och hällde även vattnet i burken.
Till slut frågade en man i publiken; “Vad är meningen med allt det här?”

Då utbrast en annan entusiastisk åhörare: “Poängen är att
oberoende av hur upptagna vi är finns det alltid tid att göra mer
om vi verkligen anstränger oss.”

“Nej!” sa experten.
“Poängen är att om vi inte ser till att lägga dit de stora stenarna
först får vi aldrig plats med dem!”

Vilka är de stora stenarna i ditt liv?
Vilka är de stora stenarna i ditt arbete?

Ta fram papper och penna - tänk - redovisa i kommentarsfältet eller i eget huvud beroende på hur hög intergritet/delaktig du vill vara.

[saxat från http://www.utterdahl.se/]

2 kommentarer:

  1. klokt Nemo!
    Den stora stenen i mitt liv är nog Sten Nilsson.
    Nej, förlåt. Varför kan jag aldrig vara allvarlig i kommentarsfältet.
    Just nu känns det som om det inte finns så mycket stenari mitt liv, men jag har lyft bort en del med mina bara händer.

    SvaraRadera
  2. Klockren liknelse, mina stora stenar är att flytta till Italien det här året med min fästmö och dotter, att sluta med att bara fundera över min andlighet och att börja praktisera den, att komma igång med styrketräningen igen vilket är en förutsättning för mina framgångar på alla andra områden, allt annat är "småstenar" :)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine