söndag, januari 24, 2010

Bli en Doer


Sedan ett par år prenumererar jag på livscoachen Anders Haglunds veckobrev. Ofta skjuter de mig i foten - ibland träffar de i hjärtat - som det här - och anledningen är enkel; jag är en usel männsika när det kommer till att sälja mig själv och mina tjänster.... är det samma för dig - eller har du något annat du brottas med?

Här nedan - något att reflektera över - och göra. Just det, göra.



Vad är det som gör att vissa människor och företag lyckas bättre än andra och hur kan vi använda det för att lyckas ännu bättre själva? Dessa passionerade studier av framgång har lett fram till ett antal effektiva verktyg och användbara recept som vem som helst kan använda för att lyckas bättre med det de vill.

Detta därför att det visar sig att framgång och lycka i livet inte har speciellt mycket med tur att göra, utan snarare beror på ett antal kvantifierbara parametrar (läs vanor, tankemönster och strategier för handling). När du väl förstår vilka de är och hur du ska använda dem blir plötsligt världen ett otroligt mycket enklare ställe att leva på.

Om det nu är så här ”enkelt” att nå framgång i livet att allt du behöver göra är att ta reda på vad de som redan har lyckats har gjort, tänka i lite nya banor och varje dag göra något som för dig närmare dina mål – hur kommer det sig då att alla inte gör det? När jag är ute och inspirerar och utbildar är det alltid en mängd personer som går ut och använder det jag delat med mig av och hör sedan av sig för att tala om hur bra det har fungerat för dem. Samtidigt vet jag att det är andra som har hört samma saker, gjort samma övningar och som ändå sedan går ut och istället tycker att ”sånt där positivt tjafs funkar inte för mig!”

Det här är absolut det mest frustrerande med mitt jobb, så du kan säkert tänka dig att jag har lagt mycket energi på att fundera över vad det kan vara för skillnad. Jag vet ju att det fungerar bara man tar beslutet att använda kunskaperna rent praktiskt. Och det är här som kruxet ligger…

Vi får nämligen alla vad vi mest vill ha i livet. Det kan ju låta konstigt för någon som till exempel säger att de mest av allt vill gå ner i vikt och som snarare lyckas med att bli tjockare och tjockare för varje år som går. Skälet till det är att handling är bättre än ord som värdemätare på vad vi verkligen tycker är viktigast för oss. Om de beställer en dubbel ostburgare med pommes frites istället för en sallad, så har de precis visat att vad de ville mest av allt var att äta burgaren och inte att gå ner i vikt.

Samma sak märks ute på en del företag som säger att de vill ”ha de nöjdaste och bästa medarbetarna i branschen”, men sedan ändå inte investerar i vare sig utbildning eller arbetsmiljö. Eller andra som säger att de vill att deras anställda ska ta eget ansvar, men inte ger dem några klara befogenheter för beslutstagande. Vad det handlar om både privat och i affärslivet är alltså att många utan att vara medvetna om det faktiskt mest verkar vilja ge sken av att de gör allt för att nå framgång, utan att behöva göra allt det nödvändiga jobbet för att få det…

Så vad vill du? Vill du prata om allt du ”vet” att du kan göra eller vill du göra det du vet? För vill du verkligen förändra ditt liv spelar det ingen roll hur många veckobrev och böcker du läser, hur många fantastiska talare du lyssnar på eller hur mycket du pratar om det du vill. För när det kommer till kritan är den enda som gör verklig skillnad vad du är villig att göra med den information du har till förfogande.

Hur mycket av det du läser i veckobrevet är du villig att pröva och träna på? Hur mycket av det du lär dig i böckerna du läser kommer du att ta chansen att praktiskt testa? Hur fort tänker du börja använda det du blir inspirerad till under föreläsningar, seminarier och annat? Vad vill du stå för i ditt liv? Är du villig att ta beslutet att sluta prata om det och börja använda det i verkligheten?

"Om du väntar tills du är säker på att det är rätt, kommer du förmodligen inte att göra mycket av något."

- Win Borden

Det här är tuffa frågor som vi behöver ställa till oss själva för att leva ett liv utöver det vanliga. Det är möjligt att du säger att du inte har lust att göra det som krävs, vilket är helt ok så länge du är klar över att du väljer och är nöjd med att stanna där du är. Hellre ärligt medioker än orealistiskt ambitiös om sådant som du ändå inte ville ha från början. Så om du nu tillhör dem som säger: Jag är redo att göra vad som krävs. Nu kör vi! Var då helt klar över vad det kommer att innebära. Nedan följer ett antal steg du kan följa för att träna dig fram till stordåd:

1. Skriv ner två saker som du vet att du borde göra. Det kan vara litet eller stort för dig, men huvudsaken är att det är något som i varje fall kommer att kräva åtminstone lite av en extra ansträngning för dig att åstadkomma (ordet saker kan vara vilseledande så jag vill klargöra att det kan vara ett karaktärsdrag du vill utveckla - kärleksfullhet mot din partner, ärlighet eller något annat). Samtidigt bör det inte vara större än att du kan klara av det under veckan. Är du en av dem som gillar att utmana dig själv eller redan har tränat på det här, så har du kanske valt ett större projekt att ta dig. Men då delar du upp det i lagom stora delar, så att första steget ändå kan bli klart under veckan som längst.

2. Skriv ner vad du behöver tro om dig själv för att klara av det. För en idrottare kan det vara enkelt: jag behöver tro att jag verkligen kan slå världsrekord om 4 år om jag bara ger järnet på mina inbokade träningspass under denna och kommande veckor. Jag behöver tro att det går att kombinera ett underbart förhållande med en framgångsrik karriär för att känna att det är värt det. Jag behöver tro att bra människor vinner i längden, så att jag kan uppnå det jag vill på ett sätt som gör att jag gillar mig själv och det jag gör etc. Så vad behöver du tro för att uppnå det du vill på ett sätt som är bra för både dig själv och dem runt omkring dig?

3. Sätt igång. Avsätt en viss tid varje dag för att jobba mot det du har bestämt dig för. Uppmuntra och peppa dig själv för varje steg i rätt riktning. När du är klar var noga med att fira och njuta av att du är den typen av person som gör det de lovar sig själva. Se dock till att firandet är på positiva sätt som ligger i linje med det du nu vill stå för.

4. Reflektera. Fundera över vad som varit det bästa som har hänt och vad du har lärt dig under processen. Skriv gärna ner dina tankar så att du har dem lätt tillgängliga när du ska göra något liknande i framtiden. Det kommer då inte att dröja länge innan du har en tämligen formidabel kokbok för livet som du kan använda själv, men även som instruktionsbok för andra så att de slipper göra samma misstag och kan vara effektivare direkt. Du inser säkert vilket enormt värde det här har.

När du sedan är klar med detta, skriver du ner två nya mål som är lagom stora för dig. Det blir lite som att träna på gym. Första gången man går dit så lyfter man en lättare vikt. Sedan vilar man en stund och kommer tillbaka och lyfter en lite tyngre vikt. Den enkla processen leder snart till att ursprungsvikterna inte ens duger som uppvärmningsvikter. Samma sak i ditt liv. Det som en gång var stora problem, leder nu med din upptränade handlingsvilja till kommentaren: Inga problem. Så hur ska dina handlingar under veckan visa dig själv och andra vad du vill?


[Kopierat och vidarebefordrat med tillstånd av Anders Haglund "Veckans Anders" www.lifevision.se]

4 kommentarer:

  1. Idag inspirerade du mig. Ville säga det. Så här: Diskar för att känna mig som en bättre människa. Om jag inte kan diska, då kan jag inte diciplinera mig att sköta studier, och då .. Diska!

    SvaraRadera
  2. Nu fick jag en hel drös med idéer och lika mycket inspiration. Tack!

    SvaraRadera
  3. Victoria o Fiffi - kul att Anders rader inspirerar - som sagt - han är lite repitativ (jag prenumererar på hans veckobrev) försöker suga ut det gottaste och lägga ut här på bloggen - men tveka inte att signa upp er hos honom.

    SvaraRadera
  4. Hello!
    You may probably be very curious to know how one can make real money on investments.
    There is no initial capital needed.
    You may begin earning with a sum that usually goes
    for daily food, that's 20-100 dollars.
    I have been participating in one project for several years,
    and I'm ready to share my secrets at my blog.

    Please visit blog and send me private message to get the info.

    P.S. I earn 1000-2000 per day now.

    http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine