onsdag, oktober 07, 2009

SJukt och lågt SJ

Efter gårdagens Författarsnack i Karlstad var jag stärkt och varm. Det var en mycket fin tillställning och goda möten i öppen miljö.

Efter en god natts sömn och frukost på hotellet tar jag så tåget mot Göteborg.

Allt går bra. Tills vi når Trollhättan.

Tåget blir stående lite väl länge.

Till slut hörs en röst i tågets högtalarsystem;

-Polisen i Göteborg har stoppat all tågtrafik på grund av en incident*. Vi har beställt ersättningsbussar som är på väg. Ni behöver inte gå av tåget, utan kan vänta tills bussarna kommer.

Jag satt och väntade... en kvart. Tänkte att det kunde vara skönt med lite luft. Jag tog min rygga och gick ut och ställde mig i höstsolen och njöt av den friskma som endast en krispig oktoberdag har.

Plötsligt rasslade det till och tåget sattes i rörelse. Det stannade efter 10 meter. Tur tänkte jag - men blev samtidigt orolig, så jag skyndade tillbaka mot perrongen via den gångtunnel som förbinder stationssidan/bussterminalen med spåren.

När jag kom upp på perrongen hade tåget börjat rulla igen och försvann i fjärran....

Jag - och många med mig - var lack. Undrade hur det kom sig att SJ: personal inte brydde sig eller ropade ut något i det stora högtalarsystemet.

Samtidigt kom ersättningsbussarna.... jamendåså... det var bara det att chaufförerna inte fick köra. De var tvungna att invänta order från någon SJ-hövding. Denne gick inte att nå.

- Han svarar inte i mobilen, sa Kurt som var tjock och körde buss.

- Jag har en tenta i Karlskrona och nu missar jag min enda anslutning, sa en bedrövad yngre 20+-man.

Eftersom ett regionaltåg var på ingång så tog vi det och kom till Göteborg en timme senare än tänkt.

Det är lugnt för mig - jag skulle bara vidare till jobbet. Men jag tänker på 20+-mannen som skulle tenta i Karlskrona och hade en viktig tid att passa... vad innebar SJ:s nonchalans och infobrist för honom?

Betyget till SJ denna dag är lågt.

* Incidenten hade helt kunnat undvikas om Bill & Bull på Återvinningscentralen haft förmågan att skilja på minor och luftfilter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine