onsdag, december 31, 2008

Ett sorts beroende...

Ernest HemingwayImage via WikipediaHittade ett reportage i Aftonbladet om en författare..... och jag ändrade lite, pyttelite i texten


Hur är det med spriten?


– Jag dricker för mycket. Där har jag utvecklat en speciell taktik. Varje nyårsafton klockan 24.00 upphör jag att dricka. Sen dricker jag inte en droppe fram till första maj eller till midsommar, beroende på vilken trim jag är i.

– Ett år körde jag ett och ett halvt år helt utan alkohol. Det var då jag gick ner så in i helvete i vikt, för jag får ett jävla verksamhetsbehov.
Är det under de vita perioderna du skriver dina böcker?

– Nu får du det att låta som att när jag inte är vit, så är det svart. Så är det inte. Jag krökar kanske två, tre dagar i veckan. Men det går inte att skriva en roman om du håller på att festa flera dagar i veckan. En roman kräver 30 eller 60 eller 90 dagars oavbrutet arbete.

– Jag såg i tidningen att en kollega brukade dra i sig 20 centiliter whiskey om dagen, någon slags medicinsk jävla variant för att kunna släppa loss sin gestaltningsförmåga. Det var som fan, tänkte jag. För mig är det tvärtom. Jag krökar för att jag vill ha tyst i huvudet, inte för att få bra idéer.

Är du en missbrukarnatur?

– I en social bemärkelse är jag ganska framgångsrik. Så jag är inte den där enklaste typen av missbrukare som sover på härbärgen. Men jag är inte något hälsofreak.

Läs hela artikeln här. Och nej, det är inte Ernest Hemingway som intervjuats.

Gott slut, förresten.


Reblog this post [with Zemanta]

3 kommentarer:

  1. gott slut och en bra start önskas

    SvaraRadera
  2. Detsamma tillönskar jag dig. Jag hoppas vi ses på Göteborgsvarvet...eller?

    SvaraRadera
  3. naaah, jag hann inte anmäla mig - det var tydligen tokmånga som vill knata runt i stan

    men jag hejjar på vid sidan och krossar 2010 istället ;)

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine