söndag, februari 15, 2009

Feedback

Att ge feedback är inte alltid så lätt. Att använda Görels metod kommer förmodligen göra dina relationer något mer besvärliga. Det är iofs inte sämre TV för det.

Äntligen börjar jag förstå dealen med Mia & Klara. Tog ett par säsonger - men så är det med mig. Det tar ett tag innan jag fattar.

Här skulle nu vistats en video där Görel ger Feedback på hundskolan. Den har SVT stängt. Istället blir det denna:



Men... det finns ju en effektiv form för att ge feedback som kallas Jag-budskap. Det kallas så för att den som börjar samtalet utgår från sig själv och sina egna behov och ger feedback i jag-form.

Jag-budskap betyder att du ärligt och rakt talar om:

BETEENDE – vad jag ser eller hör, mina observationer av det som sker
KÄNSLA – vad jag känner när jag ser eller hör detta, eller hur jag "blir"
BEHOV – det jag behöver i den aktuella situationen
ÖNSKAN – vad jag skulle önska hända i stället. Eller en eventuell konsekvens

Jag-budskap leder oftast till att även känsliga saker kan sägas utan att det blir missförstånd . Eftersom jag-budskapet är rensat från dolda budskap, antydningar, syftningar, diagnoser eller skuldfrågor behöver inte den du riktar det till känna sig hotad och gå i försvar.

• Särskilt viktigt är att jag beskriver exakt vad jag observerar, till exempel

”När jag såg att du var alldeles tyst under grupparbetet, upplevde jag att du var väldigt uttråkad”.

Uttråkad är en diagnos som du själv har gjort baserat på att du observerat att personen inte sa något under grupparbetet. Den diagnosen behöver inte vara sann och den tillför alltså ingenting. Möjligtvis en onödig konflikt mellan er.

• Det är istället viktigt att du talar om vad du känner inför det du ser.

”Då kände jag mig väldigt osäker”. (På grund av den andres tystnad under grupparbetet)

Här är det viktigt att du undviker att ”avgöra skuldfrågan”, t ex ”du har gjort mig osäker”. Ingen människa kan ”göra” känslor i en annan människa. Det är alltid du själv som väljer vad du känner. Detta val är inte alltid medvetet.

• Beskriv varför du reagerar som du gör:

”Jag upplevde att jag tappade kontakten med dig”, (syftar på ditt behov av att vara lyssnad till eller bli sedd).
När du sedan talar om hur du skulle vilja ha det, har du bjudit in till och tagit ansvar för din del i en positiv förändring er emellan; ”Jag skulle önska att du i fortsättningen talar om vad du tycker”.


Du kan själv ganska fritt välja i vilken ordning du vill ta med delarna och formulera ditt jag-budskap. Det är viktigt att det låter naturligt för ditt sätt att prata; ”Jag önskar att du talar om vad du tycker. Jag känner mig nämligen osäker när jag upplever att jag inte har kontakt med dig”.

Två andra exempel:

- Jag blir orolig och ledsen när jag ser dina pizzakartonger som ligger på golvet över hela lägenheten. Därför vill jag att du följer med mig till Anna Skipper efter lunch

- Jag känner mig glad när jag ser att du har förberett vårt gemensamma presentation så väl genom att jobba igenom powerpointmaterialet så väl. Det gör att jag får en lägre stressnivå. Så fortsätt gärna jobba så.


Även min yngsta dotter har Mia o Klara som favvo.
Dessutom är det en viss form av feedback till mig.
Hjärtevarm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine