tisdag, maj 16, 2006

Ungdomsångest del 2

Sommaren 1975 minns jag ganska tydligt som ett enda långt envig mellan mig och mina hormoner. Till att börja med lämnade jag Grundskolan och skulle vidare i livet... och mina första mer mogna protester (ja...mogna i förhållnade till tidigare) började ta form.
  • Jag klippte ärmarna av jeansjackan
  • Jag odlade en blond Richie Blackmore-frisyr och tog en tung permanent.
  • Jag råtrimmade min Push Dakota
  • Jag köpte röda, breda hängslen
  • Jag spelade svart Gibson-kopia, hade Marshallstärkare + stack
  • Jag polade med "Söta Grisen" (skumt namn på en flickvän...men hon var kaxigt fräck)
  • Jag lyckades också fira midsommar med en alkoholhalt som snuddade farligt nära Raffe Edström x 4 = 3,2
  • Jag bodde i en husvagn på tomten som en del av frigörelseprocessen
  • Jag hade sommarjobb i en färghandel - det var stort.

I en ...DDR-arbetarrock (latte-färgad heter det nog idag) av garanterat 100% polyester drog jag runt bland brytbaser, tapetrullar och konstnärsmaterial. Jo, denna färghandel hade allt från kaustiksoda till Brut 33.

Bäst trivdes jag på lagret där jag skrapade gamla etiketter från glasflaskor och fyllde på med thinner... susigt gott. Föreståndaren o ägaren var en mjuk man som ville väl och var soft med mig. No hard feeilings...men jag hade nog behövt lite uppsträckning mellan varven.

En dag blev jag ombedd att putsa skyltfönster. När jag var klar såg fönstren ut som om jag grisat ner dom istället för att göra rent. Det är förmodligen denna händelse som satt spår i livet... jag har numera oerhört svårt att stå ut med smutsiga fönster. Än värre var att ingen i personalstyrkan förmådde feedbacka det här ingreppet utan i tysthet blev fönstren omputsade medan jag expierade kunder och baxade akrylatfärg...jo, det var då som det var inne att plasta in hus istället för att måla dom. Det var så fiffigt för husen behövde inte förbehandlas... det var bara att måla på. Sen ruttnade träfasaden innifrån då det inte kom till nån luftning i träet. Sånt har jag stått och krängt en hel sommar och förstört för den tidens Timell:are...

Denna sommar -75 var också "Hotter than Hell" i augusti. Då hade mina föräldrar osmaken att dra iväg oss på husvagnssemester i en lånad o inrökt Amazon. AC... jovars... nervevat runt om och så fort det nu gick genom Småland då kvicksilvret drog upp mot 38 +. Precis som arbetsrocken från färghandeln hade jag fått på mig kalsonger...även dessa i garanterat 100% polyester. Kinky nu... bara skitsvettigt då.
Mitt pubertala skrev fick förnimma kommande kroppsupplevelser som jag starkt förknippar med min militära bana.

På Öland började jag få laddad familjeångest och flyktryck. Mina tonårsfinnar poppade ilsket röda. Permanenten föll av Saknade moppen och stolpade runt i platåträskor och lokförarkeps. Min T-shirt hade tryck på i form av en stor jävla skruv.

I den här stiffa munderingen skulle jag ragga brudar på campingens minigolfbana. Ingen större succé ...leta mutter liksom.. Ångesten denna sommar förstärktes av att det band jag spelade i frös ut mig genom att ty sig till en gitarrist som var större, fetare och bredare än jag. Han hade stora glasögon och luktade lite svett...men han hade liret i sina korviga fingrar och fick dom andra att spela bättre. Dessutom var jag dominant, proggigt ilsken och ville bara spela egna låter med texter som var nåt sorts mellanting mellan Monty Python och Hoola Bandoola.

Med hösten på Gymnasiets Såssiala linje började hormonerna sakta rätta in sig i ledet och en mer litterär touch började ta form. Tack "Vargmåne" o Ulf Lundell. Året därpå kom JACK och bildade nån sorts norm för hur livet borde levas... sedan att mitt verkliga liv var långt från denne rebbels fiktive gestalt är en annan historia.

Vi närmar oss del III i dessa hågkomster. Postverket...jag laddar o återkommer


Nemo as a Demo med skruv - 16 yrs

1 kommentar:

  1. What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
    »

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine