fredag, december 05, 2008

Ett bra liv...

Har du någon gång funderat på hur ofta man har suttit på skolbänken, gått på föreläsningar eller lyssnat på andra välmenande personer och liksom inte tänkt på om det man blir matad med är vettigt? Jag menar, ibland så antar man bara att det som den som lär ut säger måste vara vettigt just för att det är de som säger det, vilket gör att det liksom bara slinker förbi vårt medvetna filter och lägger sig som sanning i botten av våra sinnen.

Ta bara en sådan sak som ”att det du inte vet kan inte skada dig”. Det är så långt från sanningen som man kan komma. För i dagens informationssamhälle finns det nog få saker som kan skada dig så mycket som det du inte vet. Eller en av mina favoriter som du säkert också har hört från välmenande lärare så ofta att det nästan känns sant: ”Om det är något du inte förstår så fråga bara - det finns inga dumma frågor”.

Tja, nog är det bra att fråga om saker man inte förstår, men nog finns det dumma frågor alltid. Skulle tro att du förmodligen hör dem varje dag. Om inte annat när du träffar någon ute på stan och de säger: Är du här? Nej, jag är någon annanstans... Det här är ju nu en ”dum” fråga som vi ställer för att vara sociala och ha något att ”bryta isen” med. Det är ju i sig ganska harmlöst, men det finns andra som gör oss verklig skada. Som de här:

Varför händer alltid sån här skit mig?
Varför kan jag inte komma ur det här? Undrar hur många drinkar till jag kan ta innan vi går ut?
Varför är det så tråååkigt att träna?
Varför är jag den enda som gör något i det här förhållandet?
Varför måste jag gå upp så tidigt?

Fundera lite på vad du tror är de vanligaste svaren på den här typen av frågor och hur det förmodligen får den som ställer dem att må. Skulle tro att du ganska omgående inser att det här är ”dumma frågor” för vem som helst att ställa. Med det i åtanke vågar jag utlova att du kan ta vem som helst som mår dåligt i livet och ett av de grundläggande skälen är att de kontinuerligt och på daglig basis ställer just ”dumma frågor” till sig själva.

På samma sätt kan du ta vilken framgångsrik person som helst, på vilket plan du nu än anser att man är framgångsrik, och jag lovar att om du kunde titta in i deras hjärna så skulle du hitta ett antal smarta frågor som susar omkring där. Frågor som:
Hur kan jag få min fru/man att känna sig riktigt älskad idag?

Hur kan jag bidra med värde till alla jag träffar idag så att de känner att de vill betala för det jag har att erbjuda?

Är löptur, en promenad eller styrketräning bästa sättet att ta hand om min kropp idag?
Vad är jag mest stolt över i mitt liv just nu?

Om mötet jag har idag går så bra att vi båda går därifrån med ett leende på våra läppar, vad har vi kommit överens om då?

Hur kan jag lösa det här på bästa sätt och ha roligt under tiden?

Det finns givetvis mängder med andra, men jag hoppas att dessa exempel ger dig en idé om hur de frågor du väljer att ställa kan styra ditt liv även i ”smarta” riktningar. Så ta direkt och skriv ner ett antal frågor som du kan ställa för att styra ditt liv på positiva sätt. Öva sedan under veckan på ställa dem om och om igen och märk hur hela ditt liv transformeras och att du kan vara ännu lyckligare, friskare och framgångsrikare. Så vilka är de bästa frågorna du kan ställa till dig själv och andra idag? Ingen dum fråga att fundera på, eller hur?


Kopierat med tillstånd av Anders Haglund "Veckans Anders" www.lifevision.se
Reblog this post [with Zemanta]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine