fredag, december 26, 2008

12 guldkorn

12 guldkorn

Mymlan jagar sin läsekrets. Dags att prestera en "ge mig 12 låtar och jag skall säga vem du är."

OK - Spotifylistan ligger här ovan. Bara att ta för sig av det som spontant poppade upp i mellandagarna. Har inget anspråk på att det skall vara "The Lista" - bara något som kom till här och nu.

Här kommer "varföret"

Late for the Sky - Jackson Browne

För att det är så smäktande vackert, melakoliskt och genomsorgset. Hur jävla sorgeso kan en man vara när han plitar ihop det här:

The words had all been spoken
And somehow the feeling still wasnt right
And still we continued on through the night
Tracing our steps from the beginning
Until they vanished into the air
Trying to understand how our lives has led us there

Looking hard into your eyes
There was nobody Id ever known
Such an empty surprise to feel so alone

Now for me some words come easy
But I know that they dont mean that much
Compared with the things that are said when lovers touch
You never knew what I loved in you
I dont know what you loved in me
Maybe the picture of somebody you were hoping I might be

Awake again I cant pretend and I know Im alone
And close to the end of the feeling weve known

How long have I been sleeping
How long have I been drifting alone through the night
How long have I been dreaming I could make it right
If I closed my eyes and tried with all my might
To be the one you need

Awake again I cant pretend and I know Im alone
And close to the end of the feeling weve known

How long have I been sleeping
How long have I been drifting alone through the night
How long have I been running for that morning flight
Through the whispered promises and the changing light
Of the bed where we both lie
Late for the sky

Comfortably Numb (live)

van Morrison sjunger Pink Floyd i Berlin 1990. Och SOM han gör det.

Jolly Roger - Ulf Lundell

Det går inte att snacka bort den här gubben. OK allt han gjort är inte guld, men ibland när han gör en "Ulf Lundell-låt" så blir bara ALLT rätt. Som här.

Out on the Weekend - Neil Young

Lord & Master när det gäller att skildra ung mans flykt i nergasad VW-truck

Caravan - Van Morrison

Han har aldrig låtit mer buttersvängig än vad han gör här. Hela Moondanceskivan är förresteni en klass för sig.

Nothing Else Matters - Metallica

Gråtmild ballad invirad i taggtråd. Klassisk. Håller jämt.

Solsbury Hill - Peter Gabriel

Gabriels farväl och adjö till till Genesis, lite småpikar här och var.
En låt att cykla fort till

Carpet Crawlers - Genesis

Hör ihop med den förra. Den växer, sväller och handlar om småkryp

Mr Tambourine Man - Bob

Just den här versionen från Budokan är förknippad med mycket positiva starkölsminnen från sommaren 1979.

Bridge of Sighs - Robin Trower

Suckarnas Bro - som det kunnat låtit om Jimi Hendrix följt med en bit in på 70-talet.

Going for the One - Yes

Tonartsbyten, taktbyten, Stråksynthmattor och Jon Andersons omisskännliga stämma. Det här är Art Rock at it's peak


Now that we found love - Third World

En låt jag hoppade sönder fötterna till på Ios 1981 och som förföljde mig många år. Den håller än...



Nu väntar jag spänt på vad Mymlan har att säga. Mitt pund är förmodligen kraftigt devalverat då Ulf Lundell är med på listan. Och - jo "99" med Toto var en bubblare

7 kommentarer:

  1. Men var finns länken till Spotifylistan?

    SvaraRadera
  2. Klicka/dra eller så - på "12 guldkorn"

    Första raden i bloggposten

    La även upp en comment på din bloggpost om själva utmaningen

    SvaraRadera
  3. Ahh nu ser jag. Sorry. Lyssnar nu. Men alltså. Rubriken var en rubrik, inget löfte. Jag kommer inte att ge er amatörpsykologiska analyser utifrån listorna. :) De är bara för min egen skull, för at jag ska få en bättre helhetsbild av de bloggare jag läser och de som läser mig. :)

    SvaraRadera
  4. Mymlan: Det är helt i sin ordning - En inställd analys är också en analys... ;-)

    SvaraRadera
  5. Den enda analys jag kan göra av detta utan ytterligare sessioner är att du som jag inte tycker det görs någon vidare musik nuförtiden..;)

    SvaraRadera
  6. Såg du Yes sist det begav sig i Stockholm? De inledde med Going for the One.

    SvaraRadera
  7. Ack nej... Yes är ett av de få band jag har på min "Bucket List" det mesta jag vill se har jag sett. Neil Young förra sommaren och nu står J-M Jarre på tur.
    Skall hugga Yes om tillfälle ges

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine