fredag, december 19, 2008

Cineastknaster

Jag har fått för mig att se mig glosögd på film under julhelgerna. På min hemmabio.

Bio paaw riiiktiiit funkar inte längre, mer än i nödfall - och då helst på en VIP-salong eller en föreställning med en tydligt svår film som går sista dagarna och gör att du är ensam i salongen.

Bergakungen och Biopalatset har förvandlats till en ungdomsgård/apberg. SF står inte för Svensk Filmindustri längre. Möjligtvis Svettigt Folkligt. Då vill jag, kulturapa och baskermupp, inte vara med längre. Återstår Hagabion. Går bort på grund av sin sunkiga atmosfär.

Eftersom besöken i videobutiken (som inte har video längre - bara DVD och heter "Hemmakväll") ofta slutar med en vimsig Nemo som stövlar ut med en påse lösgodis, torsk på DVD och tom blick - så skulle jag behöva tips. Något inspirerad av Good, fast då gällde det serier.


Med tips menar jag allt som faller in i kategorin "film med hjärna".

Utom sånt som man blir mycket lessen av.

S, min lilla marsipanduva, och jag har försökt oss på verk som Lilja Forever och Dancer in the Dark. Det är bara att lägga ner.Inte ens en gammal snyftrulle som Havets hjältar pallar vi för. Det blir för svårt.


Bästa tips (helt enväldigt) belönas med denna tjusiga och helt genomlagliga köpDVD som jag alltså tävlar ut* på detta sätt. En filmtitel som förstärker årstidens arselklaustro i trivselsoffan hos släkt o vänner... det går även bra att föreslå en annan title - det finns en "hemlig låda" som väntar. Good fick mååånga tips. Hon har måååånga läsare. Jag har färre. Men vill ha måååånga tips. Även.





* Så fick jag använda det nyordsbegrepet också. Banne mej! I DDR-Sverige tävlades inget ut. Du kunde däremot "vara med och tävla om priser". Lite redigare, lite mera brunsås och polyesterpolo på nåt vis...
Reblog this post [with Zemanta]

7 kommentarer:

  1. "Once" är en fantastisk irländsk film som du borde se om du inte har sett den. Den har absolut hjärna, och den berör. Eller, den berörde mig i alla fall.

    http://www.imdb.com/title/tt0907657/


    Det är väl typ det enda jag hade att komma med som inte krossar hjärtat till smulor, själv tycker jag liksom om att bli sådär hjärtinnerligt ledsen när jag tittar på film.


    En film som jag bara måste rekommendera är "Requiem for a dream". Skitäcklig, otroligt verklighetsskildrande film om hur det verkligen ser ut i knarksvängen. Vansinnigt bra, men verkligen ingen "feelgood"-film. Alls.


    Hoppas du får en fin filmafton. :)

    SvaraRadera
  2. Tack, Ysabelle! Once blir med tävlingen. Requiem har jag sett. Håller med om att den är snsukigt bra. Men faller in i lessenhetsfacket.

    SvaraRadera
  3. En klassisk rysare, med gammalt hus och läskiga grejer som hänt i det förflutna, är "Barnhemmet". Spansk, lagom ruskig och riktigt bra.

    SvaraRadera
  4. @Good - Barnhemmet ligger i "pipe" s a s. Med en producent som ligger bakom Pans Labyrint så tror jag dig...

    SvaraRadera
  5. Otäckt att jag sett så många filmer genom åren och i sådana här lägen kommer jag inte ihåg ett skatt.
    Några "oldisar", håll tillgodo.

    - Donnie Darko
    - Andarnas hus
    - The last walz

    SvaraRadera
  6. Oj, jag ser ju mycket film men jag kommer ju aldrig ihåg dem sedan.
    "Hotell Rwanda" är bra fast den blir man ju ledsen av förstås. (kom att tänka på den för att det var lite aktuellt i dagarna)
    Tittar i min lista på filmer som jag har..
    om man tål romantiska komedier så är "Music and lyrics" en trevlig sådan.
    En av mina absoluta favoriter är "As good as it get's" med Jack Nicholson som är en av få filmer som jag sett fler gånger än en. En feelgoodfilm i juletider kan vara "Skicka vidare" med 2 av mina favoriter Helen Hunt och Kevin Spacey. Fast det kanske är för smörigt för din smak.

    SvaraRadera
  7. @ Hasse o Kristina - tacl för tipsen. Jag har sett det mesta - och gillar det. "Andarnas hus" och "Skicka vidare" hamnar i tipslådan och kommer att ses, tillsammans med "Once" och "Barnhemmet".

    Återkommer med vilket av tipsbidragen som kan se fram mot (?) ett lätt tummat ex av "Instängd"

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine