torsdag, februari 21, 2008

Välj dina ord - eller le och gå fort...

Bill - nån snortät coachguru från Amerrkat - har utarbetat en lista med tio saker som man bör undvika att säga på jobbet. Det handlar om allt från grundläggande hyfs som att skvallra och beklaga sig men också sådant som att inte ta på sig för mycket eller dess motsats, att inte ta på sig uppgifter bara för att de ligger utanför ens ansvarsområde.

1.”Det är inte mitt jobb”

Om någon ger dig en uppgift finns det säkert en anledning. Använd det som en möjlighet att visa att du är en lagspelare och en problemlösare. Dessutom kan det ”betala” sig att bygga upp lite ”goodwill” hos kollegorna, man vet aldrig när det kan behövas.

2.”Inget problem, det fixar jag”

När du inte tänkt att göra något eller inte riktigt har tid, ta inte på dig det. Det tär på din trovärdighet om du inte gör vad du sagt att du ska göra.

3.” Säg inte till någon att jag har sagt det men…”

Om det är hemligt, håll det för dig själv. Oavsett om det rör sig om att någon ska sparkas eller hur mycket någon får i lön kommer det fram till slut var uppgifterna kommer ifrån. Och du ska inte räkna med att kollegorna kommer att spara dig den dag skvallret handlar om dig. De kommer äta dig som morgonfika.

4.” Jag har inte fått någon löneförhöjning de senaste fyra åren”

Löneförhöjning ges vanligtvis för produktivitet, inte för hur lång tid du har varit anställd. Att påpeka för chefen hur länge det är sen du fick mer på lönekontot påminner enbart om att du inte gjort dig förtjänt av någon höjning på länge.

5.” Om jag ska vara helt ärlig så…”

Denna mening indikerar enbart att det kommer att komma något negativt. Och betyder det att du normalt inte är ärlig? Säg istället bara det du vill säga. Detta uttryckssätt har jag personligen mycket svårt för - underförstått "Jag är mestadels inte särskilt trovärdig...men nu..."

6.”Det är inte mitt fel”

Arbetsplatsen är inte en rättssal. När din chef kommer med ett problem till dig är han eller hon inte intresserad av vems fel det är, han vill bara ha problemet löst. Det tjänar inget till att peka på någon annan, ta det med dina kollegor senare istället.

7.”Vem röstar du på?”

Lämna politiken utanför arbetsplatsen. Det är bra att vara engagerad men då det handlar om politik är det lätt att få fiender. Räkna inte med att alla håller med dig.

8.” Oj, oj - det var en riktigt vild kväll igår”

Även om du är på jobbet trots illamående och huvudvärk ger det motsatt effekt att påpeka det. Du framstår bara som en person som man inte alltid kan räkna med. Den är jag glad att inte behöva lägga så mycket fokus på numera...

9.” Jag kommer inte bli klar i tid, jag hade…”

Alla har det körigt numera. När du får en uppgift är det sällan ditt eget val men uppgiften ska lösas och du gör bäst i att visa att du tar den på allvar. Be om att få lägga andra saker åt sidan om du märker att du får ont om tid.

10. ”Om inte…så...”

Det är sällan klokt att ställa ett ultimatum till en kollega eller chef. Ultimatum ger dig fiender och ett rykte om att vara en besvärlig medarbetare

Inom kort; Nemos lista över "Bra saker att säga på jobbet"

Till sist kan jag inte låta bli att flagga för en sajt som landstinget i Jämtland ligger bakom. Det är ortopeden vid Östersunds sjukhus som tillhandahåller en enastående servcie... Titta här! Eller kan de ha använt Marcus Birro som konsult?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine