torsdag, april 29, 2010

Spotify - 1984-versionen


Nu har Spotify blivit integrerat med Facebook. Allt flyter ihop. Jag kommer att dela spellistor med vänner (verkliga och låtsaskompisar) och kan upptäcka ny musik, skapa cybernetiska blandband och bära med mig musiken överallt.

Spotifyklienten tar också med den musik jag har på datorns hårddisk.

När jag läste om nyheten och gjorde ominstallation for minnet iväg till hösten -84.

På DDR-tiden fanns endast vinyl och kassett. I oktober det året intog jag Vindarnas tempel – ett så kallat befälshotell som låg i utkanten av Kvarns skjutfält. Mellan Borensberg och Tjällmo. Eller i navet som inramas av Motala, Askersund, Finspång och Linköping.

Där – mitt ute i obygden - skulle jag leva och vistas under 8 månader. I skorderande befälsmun gick jargongen att man hade två alternativ för överlevnad; fysdåre eller alkoholist. Jag jobbade då hårt på det senare alternativet, mest på veckosluten.

Uppe på själva Stridsskolan bestod kvällsnöjet av att äta vattenskadad korv med bröd på mässen, sluka två pilsner och en whisky för att sedan återgå till sitt hotellrum utan TV. Jag hade en ghettoblaster och kassetter. Det var det.


Om jag hade haft Spotify, Facebook och andra sociala medier hade jag säkert skrivit en blogg om grislivet på Kvarn, all oförlöst testosteron som satt i väggarna och all uniformell ångest som infekterade mitt sinne den där hösten.

Ett försök till "Spotify-axelvaddsversionen" gjordes av en kapten som hette Håkan. Av honom kunde man beställa ”månadens band”. Det var en C90-tape med fullversioner av det som låg på Trackslistan och lite annat som spelades i radio eller på disco under den här tiden.

Jag hade också kassett – men gjorde egna tapes med min egna skivsamling som bas. Mest artrock förstås.


Det bästa med de här 8 månaderna var att ett storstilat traktamentskonto sakta med säkert växte till sig och la grunden till fina JBL-högtalare och så småningom... ta-da: CD-spelare. En pjäs som med dagens penningvärde kostade mer än en än hel hemmabioanläggning av OK kvalité.
I övrigt rådde mörker under vinterhalvåret 84/85...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine