fredag, april 09, 2010

Att se saker - efteråt

För några dagar sen fick jag en kommentar:

Tack för det du skriver - framför allt ang alkoholism. Det ger mig många bra insikter och tänk kring detta. Och bra "argument"... Försöker just avsluta en relation pga detta - med en person som inte har insikten - jag känner mig rätt maktlös och vet inte riktigt hur hantera. Det finns inget annat än att lämna relationen som sådan, men frågan är "vad kan jag göra"? Det är ju en person jag bryr mig om och älskar... Måste även hitta mina lösningar i detta.

Ville egentligen säga Tack för din blogg... som är ett stöd för mig i mitt tänk....

Allt gott!


Sånt här får mig mjuk och soft. Blödig, dårå..

Att bloggen kan vara ett stöd för andra är gott. Att få ta del av andras maktlöshet kan vara ett stöd det också - jag är inte ensam i detta.

Just relationsprobelmatiken som den anonyma kommentaren beskriver är skruvat svår. Och ändå så enkel.

Men - det enkla ser jag först efteråt. Inte när jag är mitt i.

Att lämna en person man älskar - för att denne skadar sig själv och sin omgivning med sitt beroende, det är att hjälpa till. Det är att ta ansvar för sig själv. För sig själv. För sig själv....

Inte sällan väcker det den beroende. Tänker bland annat på vad Per Holknekt sa i programserien "Kysst av Spriten;

- Hade det inte varit för att jag haft en såpass stark fru då, som slängde ut mig på gatan, då hade jag förmodligen inte levt idag.

3 kommentarer:

  1. Kan säga samma sak.

    Hade jag inte varit benhård och slängt ut min man, hade han aldrig varit nykter sedan 20 år. Det säger han själv iallafall.

    Han höll på att dö på kuppen, åkte dit för rattfylleri och blev av med körkortat, men det var tydligen det som behövdes.

    /Mam..

    SvaraRadera
  2. Om ens partner försvinner i sitt missbruk och man inte får vara delaktig, ska man då vara tyst och vänta eller försöka nå honom?
    Jag blir galen snart av att inte veta om och när han ska hitta tillbaka till programmet och om jag finns kvar i hans nyktra liv eller om han har glömt mig helt. Vi träffades när han var nykter men sedan 3 mån är har borta i missbruket eftersom han tog ett återfall.
    Hur ska jag nå honom?

    SvaraRadera
  3. Hej A!

    Det finns ingenting du kan göra när det gäller den aktive som valt att ta ett återfall.

    Att nå en människa som är aktiv i sitt beroende är en svår sak.

    Det bästa för dig (och ditt medberoende) vore förmodligen att endast konstatera detta.

    Möjligtvis meddela att han är välkommen att återkomma då han kommit en bit (minst ett halvår) i sitt tillfrisknande.

    För en medberoende kan det allra bästa vara att söka relationer med människor utan beroendeproblematik - ungefär som att en nykter alkoholist kanske inte skall jobba som bartender som förstahandsalternativ...so to say.

    Lycka till med dina val

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine