fredag, april 30, 2010

Kort om läsaren

I GP läste jag igår om att Västtrafik frångått sin La Coste-attityd (inga öron - stor mun) när det gäller det 500 miljoners-system som hämtats från Down Under... eller below zero i detta fallet.



Systemet skall förenklas och de nuvarande knapparna* kommer att få en annan och mer relevant betydelse samt få inbyggda styrfunktioner för bussen eller spårvagnen.


T = Tryck

V = Växla alt. Vänd

S = Stopp

Å = Åk nu

K = Kör... Ja, men köööör då!

? = Var är vi?

+ = Öka farten


* Hur det fungerar idag kan du läsa om här - och bli något förvirrad. Dagens betydelse av knapparna är:

T = Tilläggsresa (används när man kombinerar både områdesladdning och kontoladdning vid en resa)

V = Vuxen. Används för att tala om hur många vuxna som ska resa med kortet. Tryck så många gånger på knappen som antalet vuxna som ska resa med kortet

S = Skolungdom. Används för att tala om hur många skolungdomar som ska resa med kortet

Å = Ångra. Används om du vill ångra din inmatning vid grupp check in eller ta bort en felaktig check in. Du har en minut på dig att annullera din check in. På fordon utan gul kortläsare kan senaste check in tas bort av föraren inom tio minuter.

K = Klar. Används då du har valt antal resenärer
Efter att du har tryckt på ”Klar” visar du kortet för kortläsaren, och du har då checkat in.


? = Kortfråga (används för att ta reda på vad som finns på kortet)

+ = Flerzonsresa (används vid resa mellan flera zoner med enbart kontoladdning)


Det är inte lätt att vara multiresenär i kollektivtrafiken från helvetet...

6 kommentarer:

  1. Oh. Så inte nog med att den är förvirrande i största allmänhet, man måste alltså även kunna svenska för att överhuvudtaget kunna eventuellt kanske ha en chans att klura ut vad det måhända skulle kunna vara så att knapparna skulle kunna betyda? (Ja, det låter förvirrande, det är meningen). Allvarligt talat, jag tänker inte ens försöka förstå, jag hälsar på i Göteborg allt mindre och det räcker att höra hur folk förbannar systemet för att jag ska välja hyrbil eller att gå till fots.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt - som utländsk turist i stan - då är det inte lätt att göra rätt för sig. Det är ett raketforskarsystem, skapat av apor

    SvaraRadera
  3. Och då har jag ändå fördelen av att vara svensk och från Göteborg ursprungligen... Har också kvar en svensk mobil så vad jag kan göra är att fylla på kontantkortet innan jag åker till Sverige och använda SMS-biljett. De stackarna som kommer från utlandet och inte har en svensk telefon kan inte göra det heller...

    SvaraRadera
  4. Ville berätta att jag nu läst färdigt din bok...klokt av mig..
    Dumt av mig var att flytta tillbaka...men fortsätter min resa...den kanske oxå blir en bok en dag..för jag saknar den boken..

    /kumbayaya

    www.naussika.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Jäklar vad du ligger i! härligt! Det kommer gå jättebra på Lidingöloppet!

    SvaraRadera
  6. Tack Bajsugglan!

    Det går riktigt bra nu. Nätt och fin i steget.. vilket gör att löpningen blirr ännu roligare och då tränar jag mer, oftare och blir snabbare, tunnare .. och snart förgasas jag

    SvaraRadera

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine