tisdag, mars 25, 2008

Katastrofala kiosker del 1

Katastrofala omslag - den bloggen är värd ett besök. Nemo kommer här med katastrofer av ett annat slag.

Titta - Avenyns stolthet. Ett under av arkitektonisk härdsmälta!



Jonsborgs hippa grillkiosk ligger har dessutom begåvats med en stympad Poseidon som skorsten..eller nåt. Smakfullt har även ägarna valt att kalla det här för.... Yes! "Plaza Jonsborg". Sug på den!... Mmmmmm....den är fin

Handla korv, snask, godis och kebaber är ett tvivelaktigt nöje. Inte sällan inryms såna härna' suspekta inrättningar i barackliknande kuber i rosa, fulgult, bruna vindskivor och galler. Träpaneler som tejpas med korvaffischer. Inte sällan kan man tro att det är uttjänta omklädningsbaracker för Råsseröds IK som byggts om till korvmojar. Ful, fulare, grillkiosk...

Då S och jag spänstade iväg på en 16 km-runda nu i påskhelgen kom vi att passera Bamses kiosk som ligger vid spårvagnshållplats Musikvägen. (Ganska nära Fagottgatan...försök ge en engelsman den vägbeskrivningen utan att det blir konstigt...)



Det första som slog mig var den dolska blicken som Bamse har. Han gör en förmanande början till något som skulle kunna bli en hårdrockspekning, men stannar vid ett ”app-ap-ap-app” men blicken är diffust lömsk och får mig att gärna ta en omväg runt kiosken.




Då möts jag istället, på fulkioskens bakre långsida, av hela Bamses värld. I mitten…höjd över alla andra finns en klart zonkad Skalman. Om hans mat- o sovklocka stannat i ett halvläge, eller farmors dunderhonung har ersatts av tunga opiater kan jag bara gissa mig till… men jag har mycket svårt att föreställa mig hur det skall komma några briljanta idéer ur sköldpaddans inre i det tillståndet.



På gaveln som vetter mot Ruddalen finns pricken över i:et. Vargen – som hälsar välkommen…bara en sån sak. I Bamses värld är Vargen ond, lite korkad och drivs av ilska. Klart är att Bamses kiosk är ett motståndsnäste du inte närmar dig …bara sådär. Kioskmannen vill inte ha besök.




Å andra sidan… 50 meter därifrån ligger nästa skämbygge…. Så konkurrensen när det gäller inbjudande kiosk o gatuköksmiljö är inte direkt mördande…




Bloggläsare! Har du bilder på fula gatukök? Tveka inte - MMS:a eller maila till mig...there is more shit to come


Andra bloggar om: , , ,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Eehhhummm... This is my theory...and it's mine